עמוד:76

ב . חילוק מספרים עשרוניים ב- 10 , ב- 100 וב- 1,000 ב פעילות 9 התלמידים משתמשים בקשרים שמצאו בין המידות כדי להסיק מסקנות בנוגע למידות אורך מחיי היום-יום . אפשר לפתור את הסעיפים על ידי שלילת תשובות לא הגיוניות, בעזרת אומדן או בעזרת חישובים . לדוגמה, ב סעיף ג : 9 . השלימו מידות מתאימות – מילימטר, סנטימטר, דצימטר, מטר או קילומטר . א . אורך הדרך מהבית אל בית הספר הוא 7 . 0 . ב . אורך העיפרון הוא 9 . 0 . ג . מאיר קפץ למרחק של 6 . 0 . על התלמידים לחשוב מהו גודל קפיצה הגיוני : מילימטר וסנטימטר לא ייתכנו משום שאלה מרחקים קצרים מדי, 6 . 0 דצימטרים הם 6 ס"מ, גם כן מרחק קצר מדי, ו- 6 . 0 ק"מ הוא יותר מחצי קילומטר – מרחק גדול מדי ( ייתכן שיהיה צורך להזכיר ש- 1 ק"מ = 000 , 1 מטר ) . לפיכך התשובה ההגיונית היחידה היא 6 . 0 מטר . הינה הפתרון של הפעילות : 9 . השלימו מידות מתאימות – מילימטר, סנטימטר, דצימטר, מטר או קילומטר . א . אורך הדרך מהבית אל בית הספר הוא 7 . 0 . ב . אורך העיפרון הוא 9 . 0 . ג . מאיר קפץ למרחק של 6 . 0 . ד . אורך משבצת במחברת חשבון הוא 5 . 0 . קילומטר דצימטר מטר סנטימטר ב סעיף א של פעילות 11 הדרך להשלים את המידות החסרות היא למצוא את הקשר בין השורות בטבלה . התלמידים יודעים שכדי להמיר סנטימטרים למילימטרים עליהם לכפול ב- 10 . לכן כדי לבצע את הפעולה ההפוכה, כלומר להמיר מילימטרים לסנטימטרים, יש לחלק ב- 10 . סעיף ב עוסק בתפיסת הגודל של מידות אורך, וחשוב שהתלמידים יתנסו בו כדי שפעולות ההמרה לא יהפכו למיומנות טכנית בלבד . קשה לחשוב על מידה כגון 725 מילימטרים ( בטור השמאלי ביותר בטבלה ) , אך כשממירים 725 מילימטרים לסנטימטרים ומקבלים 5 . 72 ס"מ, אפשר לשער שמדובר בגובהו של שולחן ולא באורך של כל אחד מהפריטים האחרים המוזכרים בפעילות . ייתכן שתלמידים יחליפו בין גובהה של כוס ואורכו של מזלג, ואפשר גם לקבל תשובה שבה הכוס היא הגבוהה יותר מבין השניים ( 5 . 20 ס"מ ) והמזלג הוא הקצר יותר ( 9 . 10 ס"מ ) . 76

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר