עמוד:87

ג . כפל מספרים עשרוניים פעילויות 2 ו- 3 עוסקות בדרך פתרון של חיבור חוזר, שאפשר לפתור בעזרתה בעל פה . הציור ב פעילות 2 מעודד חיבור חוזר, והתלמידים מתרגלים דרך זו בהמשך הפעילות וב פעילות 3 . הינה תרגיל שרשרת שיכול להתאים לחלק הראשון של פעילות 2 : 2 . לפניכם כוסות מיץ בעלות נפחים שונים . 5 . 0 « כמה מיץ יש בכל הכוסות יחד ? כתבו תרגיל שרשרת מתאים ופתרו אותו . 5 . 0 ל׳ 5 . 0 ל׳ 5 . 0 ל׳ 25 . 0 ל׳ 25 . 0 ל׳ 2 . 0 ל׳ 2 . 0 ל׳ ל׳ 9 . 2 = 4 . 0 + 5 . 0 + 2 = 2 2 . 0 + 2 25 . 0 + 4 5 . 0 פתרון תרגיל כפל בדרך של חיבור חוזר מתאים רק כשהגורם השלם הוא מספר קטן יחסית, ולכן יש ללמד דרכים אחרות שיתאימו לכל תרגיל כפל של מספר עשרוני במספר שלם . ב פעילויות 4 – 9 התלמידים לומדים ומתרגלים שלוש דרכי פתרון כאלה : בעזרת כפל שברים, בעזרת טבלת המבנה העשרוני ובעזרת תרגיל עזר של כפל במספרים שלמים . בהקדמה ל פעילות 4 לומדים לפתור בעזרת כפל שברים : לא ת מ י ד נ וח ל פ תור תרגיל כ פ ל של מ ס פ ר עשרו נ י ב מ ס פ ר שלם בע ז רת חיבור חו ז ר, כ י תרגיל החיבור ארוך מ או ד . ל כ ן א נ י פ ותר בע ז רת שברים . כ ך : או כ ך : 3 = 6 + 8 . 1 = 8 . 7 3 = 6 1 + 6 1810 6 3 . 1 = 6 1 10 6 10 78 = 8 . 7 13 = 310 = 6 10 6 3 . 1 = 6 1 10 דד רך לרך ל פפ תרוןתרון יוסף בדרך העליונה הופכים את המספר העשרוני לשבר וכופלים את הגורם השלם בשבר . בדרך התחתונה מפלגים את המספר העשרוני לשלם ולשבר וכופלים כל אחד מהם בגורם השלם . 87

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר