עמוד:89

ג . כפל מספרים עשרוניים « במה התרגיל התחתון בכל סעיף דומה לתרגיל העליון ובמה הוא שונה ממנו ? בשאלה השנייה משווים בין התוצאות של זוגות התרגילים במספרים שלמים : « פתרו את שני התרגילים בסעיפים א ו-ב . מה הקשר בין התוצאה של התרגיל העליון לתוצאה של התרגיל התחתון בשני הסעיפים ? כשפותרים את זוגות התרגילים ב סעיפים א ו- ב , רואים שהתוצאה של התרגיל התחתון אף היא גדולה פי 10 מהתוצאה של התרגיל העליון . בחלקה השלישי של הפעילות התלמידים מתבקשים לפתור ב סעיף ג את תרגיל הכפל במספר עשרוני בעזרת תרגיל הכפל במספרים שלמים, ואחר כך מתקיים דיון על הדרך שבה עשו זאת : • איך אפשר להיעזר בתרגיל התחתון בסעיף ג כדי לפתור את התרגיל העליון ? דד יוןיון • באיזה תרגיל עזר במספרים שלמים אפשר להיעזר כדי לפתור את התרגיל = X7 3 . 2 ? תשובה אפשרית לשאלה הראשונה בדיון : = # 13 6 78 כפי שמצאנו בסעיפים א ו-ב, מאחר שבתרגיל התחתון הגדלנו את אחד הגורמים פי 10 , התוצאה שלו גדולה פי 10 מתוצאת התרגיל העליון, ולכן יש לחלק תוצאה זו ב- 10 כדי להגיע לתוצאת התרגיל העליון . לפיכך = # 8 7 3 1 6 . . . בשאלה השנייה של הדיון התלמידים מתבקשים ליישם את הדרך שהשתמשו בה בסעיף ג כדי לפתור את התרגיל = # 7 3 2 . . תרגיל העזר המתאים הוא תרגיל במספרים שלמים : = # 7 23 . חשוב לציין שהתלמידים לא בהכרח יגיעו לניסוחים כמו אלה שלעיל, ויש לאפשר להם להתנסח במילים שלהם ולדון בתשובותיהם . ייתכן גם שחלקם לא יגיעו למסקנה המתבקשת בדיון שבסוף הפעילות, והם ילמדו את דרך הפתרון בעזרת תרגיל עזר במספרים שלמים בפעילות הבאה, פעילות 8 . 89

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר