עמוד:97

ג . כפל מספרים עשרוניים לאחר שפותרים במאונך, יש למצוא את המקום המתאים לנקודה העשרונית בתוצאה . הדרך הנלמדת בפעילות זו היא כמו הדרך שפורטה בפעילות 18 בעמוד 132 בספר לתלמיד : מגדילים את הגורם הראשון פי 100 ואת הגורם השני פי 10 , כלומר התוצאה גדולה פי 000 , 1 . לכן : = # 665 7 3 7 05 1 . . . . חשוב לציין שבפרק לא נלמדת השיטה המקובלת למיקום הנקודה העשרונית : סופרים בתרגיל כמה ספרות יש אחרי הנקודה בשני הגורמים ( במקרה זה – שלוש ספרות ) , ולפיכך יודעים שגם בתוצאה יהיו שלוש ספרות אחרי הנקודה . לכן אם במספרים שלמים התוצאה היא 7665 , התוצאה של התרגיל המקורי היא 665 . 7 . אם בוחרים ללמד דרך זו, מומלץ להראות את הקשר בין ספירת המקומות אחרי הנקודה ובין הכפלת הגורמים ב- 10 , ב- 100 וב- 000 , 1 כדי למנוע פתרון טכני וחסר משמעות העלול לבלבל במקרים מסוימים ( למשל כשיש אפסים בתוצאה ) . אפשר למצוא את הנקודה העשרונית בתוצאה גם בעזרת אומדן : פותרים את התרגיל המקורי בעיגול למספרים שלמים . בדוגמה שלעיל בעיגול למספרים שלמים מתקבל התרגיל = # 7 7 1 , ולכן בחלק של השלמים במספר יש ספרה אחת, כלומר ממקמים את הנקודה העשרונית כך : 665 . 7 . פעילות 30 עוסקת אף היא באומדן . הצעה לפעילות פתיחה מבקשים מהתלמידים להתבונן בתרגילים שבפעילות ולענות על שאלות אלה בלי לפתור את התרגילים : • לאיזה מהתרגילים יש התוצאה הגדולה ביותר ? איך ידעתם ? • לאיזה מהתרגילים יש התוצאה הקטנה ביותר ? איך ידעתם ? מבקשים מהתלמידים לנמק את בחירתם ולהשתמש לצורך כך במושגים וברעיונות שלמדו . א = 4 . 8 # 5 . 7 ה = 16 # 38 . 2 ב = 01 . 10 # 8 . 0 ו = 3 . 3 # 4 . 150 ג = 51 . 0 # 223 ז = 5 . 20 # 5 . 12 ד = 9 . 0 # 17 . 0 ח = 1 . 4 # 71 . 4 התרגיל שלו התוצאה הגדולה ביותר הוא התרגיל ב סעיף ו . ההסבר : אם מעגלים את שני הגורמים בתרגיל, מקבלים תוצאה גדולה מ- 450 . 97

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר