עמוד:103

ד . חילוק מספרים עשרוניים כמו בלימוד הכפל, בשלב הראשון התלמידים לומדים לחלק מספרים עשרוניים במספרים שלמים, ובהמשך הם לומדים לחלק מספרים עשרוניים במספרים עשרוניים . חילוק במספר שלם ב פעילות 12 ( עם המורה ) מוצג לראשונה תרגיל פתור של חילוק ארוך שבו המחולק הוא מספר עשרוני . אפשר להציג לתלמידים כמה דוגמאות של תרגילים כאלה ולפתור אותם יחד איתם בשלבים . בכל שלב חשוב לדון בתהליך ולשאול את התלמידים שאלות מנחות כמו אלה : • מה מחלקים בשלב זה ? ( את ספרת היחידות . לא נוכל לחלק את ספרת העשרות, ולכן נמיר ליחידות ונחלק את היחידות ) . • מה עושים כשמסיימים לחלק את השלמים ? ( מוסיפים נקודה כדי לציין שעוברים לחלק שאינו שלם במספר ) . תהליך הפתרון מסתיים כשמגיעים למצב שבו השארית המתקבלת היא 0 . ב דיון יש לציין שכחלק משלבי הפתרון צריך לכתוב את הנקודה העשרונית במקום הנכון בתוצאה, דבר שלא נדרש בפתרון התרגיל בעמוד הקודם . הסבירו את שלבי הפתרון . במה הם שונים משלבי הפתרון של התרגיל בעמוד הקודם ? כתבו את התוצאה בתרגיל למעלה . דד יו יו בדיון שבסוף פעילות 13 יש לציין שכשמסיימים לחלק את השלמים ( את היחידות ) , כותבים נקודה בתוצאה וממשיכים לחלק את העשיריות . הנקודה בתוצאה נמצאת תמיד מעל הנקודה שבמחולק שבתרגיל . דד יו יו כשפתרתם את התרגילים, איך קבעתם את מקום הנקודה העשרונית בתוצאה ? ב פעילות 16 ( עם המורה ) מוצגים תרגילי חילוק במאונך, שיש בתוצאה שלהם שארית . עד כה למדו התלמידים לפתור תרגילים כאלה בדרך של אלי – כתיבת השארית בסוגריים כמספר שלם : 295 4 9 1 8 1 1 ) שארית 1 ( 9 2 אלי 103

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר