עמוד:105

ד . חילוק מספרים עשרוניים בסוג הבעיות השני, שבו עוסקים ביחידות מידה ויש משמעות לחלקי המידה בתוצאה, מתאימה תוצאה שהיא מספר עשרוני . הבעיה ב סעיף ב מתאימה לסוג זה ולדרך הפתרון של איציק משום שאפשר לחלק שקל אחד ל- 2 חלקים שווים . א . במשחק קלפים יש 59 קלפים . רוצים לחלק כמה שיותר קלפים שווה בשווה בין שני שחקנים . כמה קלפים יקבל כל שחקן ? ב . יצחק קנה 2 חולצות זהות במחיר כולל של 59 שקלים . כמה הוא שילם על כל חולצה ? 5 . 29 = 2 : 59 יצחק שילם על כל חולצה 5 . 29 שקלים . ב פעילות 19 מתקבל שבכל בניין גרים בממוצע 5 . 470 דיירים . מובן שלא ייתכן בניין שבו מספר הדיירים שווה לממוצע זה, וזו ההזדמנות להזכיר את מה שלמדו התלמידים בכיתה ה, שממוצע של מספרים שלמים יכול להיות מספר שאינו שלם . ב פעילות 22 עוסקים באומדן של תוצאות בלי לפתור את התרגילים . מומלץ להציג לתלמידים תרגילים אלה או תרגילים דומים, לבקש מהם להעלות השערות על תוצאות התרגילים ולהסביר את בחירתם . דוגמאות להסברים אפשריים : סעיף א : א = 4 85 3 : . המחולק קטן מעט מהמחלק . לכן 4 נכנס כמעט פעם אחת ב- 85 . 3 , ולפיכך תוצאת התרגיל שווה בערך ל- 1 . סעיף ה : ה = 4 : 5 . 38 5 . 38 שווה בקירוב ל- 40 . מכיוון ש- 10 = 4 : 40 , תוצאת התרגיל שווה בערך ל- 10 . אפשר לבקש מהתלמידים לבדוק כל אחד מהתרגילים בעזרת תרגיל כפל מתאים ב- 1 , ב- 10 או ב- 100 , לצורך בקרה . פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 150 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 141 - 150 ) . חילוק במספר עשרוני כדי לפתור תרגיל חילוק של מספר עשרוני במספר עשרוני, התלמידים לומדים להתאים לו תרגיל עזר השקול לו, שבו מחלקים במספר שלם . ההתאמה מתבססת על העיקרון שתוצאת תרגיל חילוק אינה משתנה כשכופלים את המחולק ואת המחלק באותו המספר . בדומה לזה, תוצאת תרגיל חילוק אינה משתנה כשמחלקים את המחולק ואת המחלק באותו המספר . אפשר לחשוב על עיקרון זה במונחים של הרחבת שברים או צמצום שברים . העיקרון נכון לכל גורם שבו רוצים לכפול או לחלק, ואולם נוח ביותר לכפול או לחלק ב- 10 , ב- 100 או ב- 000 , 1 , לפי גודל המחלק . 105

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר