עמוד:109

ד . חילוק מספרים עשרוניים גם ב פעילות 32 אפשר לבקש מהתלמידים להסביר את תשובותיהם . דוגמה להסבר ב סעיף ד : א 1 : = 1 . 0 : 23 . 1 ד 3 : = 03 . 0 : 12 ב 3 : = 3 . 0 : 12 ה 5 : = 5 . 0 : 5 . 12 ג 25 : = 5 . 2 : 15 ו 5 : = 05 . 0 : 2 . 12 1,200 המחלק בתרגיל הימני גדול פי 100 מהמחלק בתרגיל השמאלי, ולכן גם המחולק בתרגיל הימני צריך להיות גדול פי 100 מהמחולק בתרגיל השמאלי ( = # 200 1 100 ,12 ) . עד כה פתרו התלמידים תרגילי חילוק במספר עשרוני במאוזן . החישובים בתרגילים היו קלים יחסית ונעשו בעל פה . ב פעילות 33 הם לומדים לפתור תרגילים מסובכים יותר בעזרת חילוק במאונך ( כפי שנעשה בפעולת הכפל עם כפל במאונך ) . תחילת תהליך הפתרון זהה לזה שנלמד קודם לכן – כותבים תרגיל עזר שתוצאתו שווה לתוצאת המספר הנתון, אך המחלק הוא מספר שלם - ואחר כך פותרים אותו במאונך . תוצאת התרגיל במאונך שווה לתוצאת התרגיל המקורי . יוצא מן הכלל עמוד 156 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 151 - 164 ) דרכים נוספות לחלק מספרים עשרוניים בפעילויות בחלק זה התלמידים לומדים שתי דרכים נוספות לחלק מספרים עשרוניים . דרכים אלה עשויות להקל על התלמידים לעשות חישובים בעל פה, אך הן מתאימות רק לסוג מסוים של תרגילים . אפשר לדון עם התלמידים בשאלה באילו מקרים מתאים להשתמש בהן . ב פעילות 35 מוצגת הדרך של הכפלת המחלק כך שיתקבל המספר 1 . כמובן יש לכפול גם את המחולק באותו המספר . כך מתקבל תרגיל עזר שקל מאוד לפתור אותו . לדוגמה, ב סעיף א : א . השלימו . תרגיל עזר כופלים את המחלק ואת המחולק ב- = 5 . 0 : 10 = 1 : 2 20 2020 109

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר