עמוד:139

שוב חישוב ב פעילות 6 על התלמידים להשתמש בתכונות ובמאפיינים של הממוצע כדי לשער לאיזו קבוצה יש ממוצע גדול יותר . הינה דוגמאות לנימוקים בשני סעיפים : סעיף א : ג 20 15, 10, ד 25 15, 5, 7 19, א 4 4, 19, 11 7, 0, 13, 9, ב 11 7, 13, 9, 7 6, 6, 6, 5, 7 6, 5, כשמוסיפים את המספר 0 לקבוצת מספרים, סכום המספרים אינו משתנה אך ממוצע המספרים משתנה . אפשר לראות שבקבוצה שיש בה המספר 0 יש לחלק את אותו הסכום ( 11 + 7 + 13 + 9 ) במספר גדול יותר של מספרים ( 5 מספרים ) לעומת הקבוצה שאין בה 0 ( 4 מספרים ) ולכן הממוצע שלה קטן יותר . סעיף ב : ג 20 15, 10, ד 25 15, 5, 7 19, א 4 4, 19, 11 7, 0, 13, 9, ב 11 7, 13, 9, 7 6, 6, 6, 5, אפשר לראות שממוצע המספרים בקבוצה העליונה הוא 6 7 6, 5, ( כי הוא נמצא בדיוק בין שני המספרים האחרים ) . בקבוצה התחתונה מוסיפים פעמיים מספר השווה לממוצע, ולכן ממוצע הקבוצה שווה לזה של הקבוצה העליונה . בחלקה השני של פעילות 7 על התלמידים להבין שכדי שממוצע המספרים בקבוצה לא ישתנה, צריך להוסיף להם מספרים שהממוצע שלהם שווה לממוצע המספרים בקבוצה . הינה הפתרון של הפעילות : ‹ בחרו מהרשימה שני מספרים שאם יוסיפו את שניהם לקבוצת המספרים בסעיף א ) כולל המספר שהשלמתם ( , הממוצע שלה לא ישתנה : ‹ בחרו מהרשימה שלושה מספרים שאם יוסיפו את שלושתם לקבוצת המספרים בסעיף ב ) כולל המספר שהשלמתם ( , הממוצע שלה לא ישתנה : 7 . « בכל סעיף השלימו את המספר החסר כך שיתקבל הממוצע המבוקש . א 06 02 1 2 הממוצע : 3 ב 06 02 הממוצע : 7 74 953 1 2 ? בב דד יקהיקה האם סכום שני המספרים שכתבתים הוא 36 « לפניכם רשימת מספרים : 4 9 7 3 5 1 9 27 2 139

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר