עמוד:145

ב . סדרות מספרים הפעילות ב עמוד 81 דומה לפעילות שהופיעה בספר 16 , בעמוד 125 . מספר הדגים שמוסיפים לשמיכה משתנה משנה לשנה . הדגים מסודרים בצורת מלבן, ובכל שנה מוסיפים שורה וטור למלבן . מספר השורות במלבן הוא כגילו של אפרים . מספר הטורים במלבן גדול מגילו ב- 1 . סעיף ב ו סעיף ג קשורים שניהם ליום הולדתו ה- 10 של אפרים . ב סעיף ב מגלים כמה דגים יהיו על השמיכה שלו ביום הולדתו ה- 10 . סעיף ג מכוון במפורש למציאת התרגיל המתאים . ייתכן שיהיו תלמידים שיצליחו לגלות את מספר הדגים על השמיכה בגיל 10 אבל יתקשו להסביר איך מצאו אותו . הצורך להקיף את התרגיל המתאים בסעיף ג מחייב אותם לעשות רפלקציה על התהליך שעשו ולבדוק את תשובתם . פפ יי ננ ת הבלשת הבלש במשפחת פישר כל תינוק שנולד מקבל שמיכה . בכל יום הולדת רוקמים על השמיכה קישוטי דגים לפי תבנית קבועה . הינה השמיכה של אפרים בארבעת ימי ההולדת הראשונים שלו . א . כמה דגים יש על השמיכה בכל שנה ? השלימו . ב . כמה דגים יהיו על השמיכה של אפרים כשיהיה בן 10 ? ג . הקיפו את התרגיל המתאים לחישוב מספר הדגים שיהיו על השמיכה של אפרים כשיהיה בן 10 . דגים דגים דגים = 11 # 10 = 20 # 3 = 10 # 10 + 2 = 21 + 10 דגים יום ה ו לדת 1 יום ה ו לדת 2 יום ה ו לדת 3 יום ה ולדת 4 126 2 20 110 הפעילויות ב עמודים 150 ו- 193 שונות מהפעילויות שהיו עד כה, אך גם הן עוסקות באותו הנושא . לכל נהג יש מספר סידורי המופיע על ראשו . סדרן הרכב מתאים לכל נהג מונית, הממוספרת גם היא . הנהגים מסודרים לפי סדר המספרים שלהם, ומספרי המוניות שלהם יוצרים סדרת מספרים . לדוגמה, כדי למצוא את המונית המתאימה לנהג מספר 6 , אפשר למצוא את החוקיות במספרי המוניות ולראות שהמספרים יוצרים סדרה בקפיצות שוות . כדי למצוא את המונית המתאימה לנהג מספר 10 ולנהג מספר 100 , צריך להבין את הקשר בין מספר הנהג למספר המונית . מאחר שאלה הפעילויות הראשונות מסוג זה, החוקיות בהן קלה למציאה ולניסוח . התלמידים עסקו בחוקיות דומה גם בפעילויות הפרחים והדגים, אולם בפעילויות הנהגים אין ייצוג חזותי של הסדרות, והחוקיות מופשטת יותר . 145

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר