עמוד:17

ב . שברים על ישר המספרים 1 , כלומר נדרשים שני סעיף ה הוא סעיף אתגר . השבר המתאים לשנת השנייה אחרי 0 הוא 2 1 . על התלמידים להסתמך על הידע הקודם ששני רבעים הם צעדים שווים כדי להגיע מ- 0 ל- 2 1 . חצי כדי להסיק שגודל הצעד של הגמד בישר זה הוא 4 בדוגמה שב פעילות 7 קטע היחידה מחולק ל- 5 חלקים שווים, ולכן גודל המרווח בין כל שתי 1 . הענק מתקדם עד המספר 1 , או במילים אחרות גודל הצעד של הגמד הוא 5 שנתות הוא 5 השלם הקרוב ביותר לפרח, אך בלי לעבור אותו, במקרה הזה עד המספר 3 . הגמד ממשיך משם 2 3 . 1 . לכן המספר המתאים לפרח הוא 5 בשני צעדים של 5 בפעילות הזאת כדאי להקפיד על ציור הצעדים של הענק ושל הגמד כדי להמחיש את המשמעות של כל רכיב בתוך המספר המעורב המתאים . יוצא מן הכלל עמוד 29 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 95 – 104 ) פעילויות 12 – 14 עוסקות בישרי מספרים המסורטטים על רשת משבצות . מטרת הפעילות היא לחזק את ההבנה שמיקום השבר תלוי באורך קטע היחידה, ושאורך קטע היחידה יכול להיקבע באופן שרירותי . רקע המשבצות יכול לעזור לתלמידים לחלק את קטע היחידה לחלקים שווים בהתאם לשבר שהם מתבקשים לסמן על הישר . הצעה לפעילות פתיחה לנושא א . מבקשים מהתלמידים לסרטט במחברת שני ישרי מספרים שלכל אחד מהם קטע יחידה באורך אחר . עליהם לתכנן את הישרים כך : • שהנקודות 0 , 1 , 2 ו- 3 יהיו מסומנות על קווי המשבצות . • שיהיה אפשר לסמן על קווי המשבצות שברים שהמכנה שלהם הוא 3 . 8 . 1 1 ו- 23 , 3 ב . מבקשים מהתלמידים לסמן על הישר שתכננו את המספרים 3 ג . מקיימים דיון : • כמה משבצות יש בין המספרים השלמים בסרטוטים ? • מה יכול להיות מספר המשבצות לאורך קטע היחידה של ישר אם רוצים לסמן עליו שברים שהמכנה שלהם הוא 3 ? • באילו מהישרים שתכננתם אפשר לסמן על קווי המשבצות גם שברים שהמכנה שלהם הוא 6 ? כמה משבצות יש בין שני מספרים שלמים בישרים האלה ? ד . מבקשים מהתלמידים לסרטט במחברת ישר שאורך קטע היחידה בו הוא 18 משבצות 1 . 1 ו- 29 , 6 ולסמן עליו את השברים 3 ה . מקיימים דיון : • היכן סימנתם כל אחד מהשברים ? מדוע ? • אילו מספרים נוספים אפשר לסמן על הישרים שסרטטם ? ( אפשר כמובן לסרטט על הישרים שברים נוספים שהמכנים שלהם הם 3 , 6 או 9 . כמו כן אפשר לסרטט על הישר שברים שהמכנים שלהם הם 2 או 18 ) . 17

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר