עמוד:21

ג . משבר למספר מעורב ולהפך 5 4 פשטידות . כדי למצוא את השבר המתאים, יש למצוא כמה מנות של על הדוכן מונחות 8 32 = 4 ) , ומוסיפים את שמינית יש על הדוכן . ב- 4 פשטידות שלמות יש 32 מנות של שמינית ( 8 5 4 ) . ב"פשטידת 37 = 8 5 המנות החתוכות . בסך הכול יש על הדוכן 37 שמיניות פשטידה ( 8 שישיות" הפשטידות מוסתרות כדי לעודד את התלמידים להשתמש בדמיון ולהשתחרר מהצורך בהמחשה . ב פעילות 13 המספרים מיוצגים בפסים . אפשר להיעזר בציור, אך המשמעות של השבר מופשטת יותר – כבר לא מנת פשטידה אלא פשוט חלק מפס : א 2 6 = 5 5 ) , כלומר 30 אם מחלקים כל פס לחמישה חלקים שווים, מקבלים 5 חמישיות בכל פס ( 5 30 = 6 ) . מוסיפים את שתי החמישיות הצבועות בפס המחולק ומקבלים חמישיות ב- 6 הפסים ( 5 2 6 . 32 = 55 ב פעילות 15 מוצאים שברים השווים למספרים מעורבים ללא ציורים . התלמידים יכולים להיעזר בפשטידות המחיקות ובפסים המחולקים המחיקים המצורפים בסוף הספר או להשתמש בדמיון . כדאי להציע לתלמידים למצוא ולכתוב את השבר המתאים למספר השלם כשלב ביניים, כפי שמוצג בדוגמה . 2 4 = 5 20 5 22 דד וגוג ממ הה 5 מתוך ההתנסות עם הייצוגים השונים התלמידים יפתחו לעצמם אסטרטגיות למציאת השבר המתאים . חלק מהתלמידים יגיעו אל ההבנה שאפשר להיעזר בתרגיל כפל ובתרגיל חיבור כדי למצוא את המונה של השבר המתאים . תלמידים אחרים ימשיכו לצייר או לדמיין ייצוגים שונים . יש לאפשר את כל הדרכים, כל תלמיד על פי רמתו . כדאי לדון בדרכים השונות ולבקש מהתלמידים שיסבירו את דרכי הפתרון שלהם . פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 41 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 89 – 94 ) 21

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר