עמוד:22

ג . משבר למספר מעורב ולהפך פעילויות 17 – 20 משמשות הכנה למעבר משבר למספר מעורב . בפעילויות האלה התלמידים מוצאים בין אילו שני מספרים שלמים עוקבים כל שבר נמצא . לשם כך הם נעזרים בישר מספרים שמסומנים עליו מספרים שלמים . קודם מוצאים את השברים בעלי המכנה המתאים השווים למספרים שלמים, ולאחר מכן אפשר למקם את השבר הנתון בקטע המתאים . ב פעילות 17 כל השברים הנתונים הם בעלי המכנה 7 . לכן אם מוצאים שברים בעלי המכנה 7 השווים לכל אחד מהמספרים השלמים על הישר, קל למקם את השברים הנתונים ביניהם . שימו לב שאין צורך למתוח קו אל הנקודה המדויקת על ישר המספרים אלא רק אל הקטע המתאים . ב פעילות 18 נתונים שברים שהמכנים שלהם שונים וישר מספרים אחד . תלמידים הזקוקים להמחשה נוספת יכולים לכתוב על הישר שברים בעלי כל אחד מהמכנים ( ,20 3 ו- 8 ) השווים למספרים השלמים . תלמידים אחרים יכולים לעשות את החישוב בראש ולהשתמש בישר רק כעוגן שיזכיר להם מה הם מחפשים . 42 > 10 > ה > 8 47 > ג > 3 א > 20 25 > 17 > ו > 8 103 > ד > 3 ב > 20 18 . בין אילו שני מספרים שלמים עוקבים כל שבר נמצא ? השלימו . אפשר להיעזר בישר המספרים שלמטה . 650 4 3 21 1 . בסעיף א א נ י מ תק ד ם בצע ד ים של 20 בין אילו ש נ י מ ס פ רים של מ ים אהיה בעו ד 47 צע ד ים ? לדוגמה, כדי לפתור את סעיף א אפשר לחשוב או לכתוב על הישר איזה שבר בעל מכנה 20 47 > 2 . 47 נמצא ביניהם, כלומר 3 > 6020 = 3 , ולכן 4020 = 2 , 20 שווה לכל מספר שלם . 20 גם ב פעילויות 19 ו- 20 נתון ישר אחד, והתלמידים יכולים לבחור באיזה אופן להיעזר בו . ב פעילויות 21 – 23 התלמידים מתבקשים למצוא את המספר המעורב המתאים לשבר גדול מ- 1 . פעילות 21 היא פעילות עם המורה, והיא מציגה את הנושא בעזרת הסיפור על הגמד והענק . כדאי להציג את השאלות בפעילות, לתת לתלמידים להציע דרכי פתרון משלהם ולדון בדרכים השונות . 22

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר