עמוד:29

ד . פעולות בשברים שהמכנים שלהם שווים לאחר ההמרה אפשר לחסר בקלות מספר שלם ממספר שלם ושבר משבר . הדרך המוצגת בדוגמה היא אחת הדרכים לפתור את התרגיל . חשוב לקבל ולעודד דרכי פתרון נוספות . הינה דוגמה לדרך נוספת : 3 . כלומר מקבלים תרגיל 1 4 , ומהם צריך לחסר 7 מחסרים תחילה רק את 2 השלמים . יישארו 7 1 4 . אפשר לפתור את התרגיל הזה בעזרת המרה של שלם לשביעיות, כפי שנלמד 3 - 7 חדש : 7 1 4 כדי להגיע ל- 4 ואז 1 מ- 7 בפעילויות הקודמות, או על ידי שימוש במספר השלם כעוגן : לחסר 7 2 נוספות . לחסר 7 פעילות 26 היא הכנה לחיבור מספרים מעורבים . קושי בחיבור מספרים מעורבים מתעורר בעיקר במקרים שבהם השברים בשני המספרים מסתכמים לשבר גדול מ- 1 , המצריך המרה . בפעילות הזאת מתמודדים עם הקושי הזה בנפרד . 1 . המנות החתוכות מסתכמות יחד על הדוכן יש פשטידות שלמות ופשטידות חתוכות למנות של 9 12 פשטידות, כלומר יותר מפשטידה שלמה . כדי לענות על השאלה אם יש על הדוכן די ב- 9 פשטידות להזמנה של 6 פשטידות, על התלמידים לשים לב לכך שצירוף המנות החתוכות יחד מסתכם ביותר מפשטידה שלמה . ה דיון בסוף הפעילות מאפשר לתלמידים להציע דרכים משלהם לגלות את המספר המדויק של הפשטידות שעל הדוכן . לאחר מכן, בדוגמה ב פעילות 27 , מציעים לתלמידים לסכום את העוגות השלמות לחוד ואת המנות לחוד : דד יו יו כמה פשטידות יש על הדוכן ? איזה מספר מעורב מתאים ? 1 פשטידה . אלה הפשטידות שיש על הדוכן : = 2 : 3 עם המורה 26 . ב"פשטידת תשיעיות״ כל מנה היא 9 לסעודת השבע ברכות רוצים להזמין 6 פשטידות . האם יש די פשטידות ? פשטידה תשיעיות יש עוגות . דד וגוג ממ הה 3 8 1 1 = 77 1 4 7 27 . כמה עוגות יש על כל דוכן ? השלימו . 29

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר