עמוד:30

ד . פעולות בשברים שהמכנים שלהם שווים ב פעילות 28 התלמידים פותרים תרגילי חיבור בדומה לאופן שבו מצאו את המספר המתאים לעוגות בפעילות 27 : מחברים את המספרים השלמים לחוד ואת השברים לחוד . כשמקבלים שבר גדול מ- 1 , ממירים אותו למספר מעורב, ואז קל לחבר אותו למספרים השלמים . כדאי לכתוב את כל שלבי התרגיל, כולל ההמרה למספר מעורב, כפי שמוצג בדוגמה . כתיבת שלבי הביניים מקילה על התלמידים לזכור ובכך מפחיתה טעויות ותסכול . גם בדוגמה בפעילות הזאת יש ציור פסים כדי להמחיש את הפתרון . תלמידים הזקוקים לכך יכולים להיעזר בפסים המחולקים המחיקים כדי לפתור את התרגילים ב סעיפים א – ד . ב סעיפים ה ו- ו יש תרגילים שאינם מתאימים לפסים המחולקים, ואותם יש לפתור ללא המחשה . אפשר להיעזר הדמיון . בכלליות לימוד הנושא של חיבור מספרים מעורבים קצר יותר ומדורג פחות מנושא החיסור מאחר שהוא קל יותר למרבית התלמידים . בפעילויות הבאות ממשיכים לתרגל חיבור וחיסור יחד . פעילות 29 מבליטה את ההבדל בין פתרון תרגיל חיסור לפתרון תרגיל חיבור במספרים מעורבים . בתרגיל חיסור מתחילים בהמרה ( אם צריך ) . בתרגיל חיבור קודם מחברים ולאחר מכן ממירים ( אם צריך ) . ב פעילויות 30 – 41 התלמידים מתרגלים פתרון תרגילים מכל הסוגים שלמדו ביחידה ומיישמים את פתרון התרגילים במגוון הקשרים . ב פעילויות 30 ו- 40 התלמידים מתבקשים לפתור רק את התרגילים שהתוצאות שלהם עומדות בתנאי מסוים : ב פעילות 30 אלה תרגילים שהתוצאה שלהם גדולה מ- 5 וב פעילות 40 אלה תרגילים שהתוצאה שלהם גדולה מ- 4 וקטנה מ- 6 . העובדה שהתלמידים אינם חייבים לפתור תרגילים שהתוצאות שלהם אינן עומדות בתנאי המבוקש מספקת להם מוטיבציה להשתמש בשיקולים של אומדן ותובנת מספרים כדי למצוא את התרגילים שיש לפתור . תלמידים שעדיין אינם בשלים להפעיל שיקולים כאלה יפתרו את כל התרגילים, ולאחר מכן ימצאו את התרגילים שהתוצאות שלהם עומדות בתנאי . מומלץ לבקש מהתלמידים האלה לנסות להסביר בדיעבד איך היה אפשר לדעת אם התוצאות של תרגילים מסוימים עומדות בתנאי הדרוש או לא גם בלי לפתור אותם . פעילויות 31 – 33 עוסקות בשאלות השוואה חיבוריות וכפליות . התלמידים התנסו בעבר בשאלות השוואה במספרים טבעיים, ובפעילויות האלה עליהם ליישם את הידע הזה גם בשברים ובמספרים מעורבים . לפני העבודה בספר כדאי לעשות פעילות קצרה לתזכורת . 3 4 , ומציגים שורת שאלות : כותבים על הלוח מספר מעורב, למשל 7 • בחרתי מספר הגדול ב- 2 מהמספר שעל הלוח . איזה מספר בחרתי ? 2 מהמספר שעל הלוח . איזה מספר בחרתי ? • בחרתי מספר הקטן ב- 7 • בחרתי מספר הגדול פי 2 מהמספר שעל הלוח . איזה מספר בחרתי ? 1 1 . איזה מספר בחרתי ? • בחרתי מספר שהמספר שעל הלוח גדול ממנו ב- 7 30

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר