עמוד:34

ה . השבר כחלק מכמות - חזרה והעמקה את המשוואות בעזרת הפסים המחולקים המחיקים או בעזרת ציור . לדוגמה, ב סעיפים א – ה אפשר להתחיל בייצוג המספר 5 בחמישה פסים ולחשוב לכמה חלקים שווים יש לחלק את אחד הפסים וכמה מהם יש למחוק כדי שיישארו 4 פסים שלמים והשבר . למשל ב סעיף ד : 1 4 = - 5 = 4 ד 5 5 1 4 כדי לקבל 5 4 מחקנו 5 אפשר גם לדון בתרגיל הישיר שאפשר להיעזר בו כדי לפתור את המשוואה . למשל, התרגיל 1 4 - 5 . הישיר המתאים לסעיף ד הוא = 5 פעילות 9 עוסקת במכירת ירקות שכונתית . כדי לפתור את סעיף א , משתמשים בשורה הנתונה בטבלה, של ההזמנות של שכונה ב . ב סעיף ב מוצאים את הערכים החסרים בשורות האחרות בטבלה בעזרת חישובים של חלק מכמות . הפעילות מסכמת את כל מה שנלמד עד כה . בכל סעיף משלימים שורה אחרת בטבלה . אפשר לבדוק את התשובות בעזרת הטבלה המלאה שבעמוד 97 . שימו לב כי בטבלה בעמוד 97 מרבית ההזמנות נתונות בטונות, ואילו בפעילות בעמוד 84 מחשבים את כל ההזמנות בקילוגרמים . ב פעילות 10 על התלמידים למצוא חלק מכמות הנתונה בציור . הציור מספק להם דרך נוספת לפתרון משום שהפריטים מצוירים במערכים של שורות או של טורים, המאפשרים חלוקה קלה לקבוצות שוות . בדוגמה אפשר לראות שלוש דרכים שונות לפתרון : בעזרת חלוקת הפריטים בציור, בעזרת הטבלה או בעזרת חישובים . ב פעילויות 11 – 13 על התלמידים ליישם את המיומנות של מציאת חלק מכמות בהקשרים שונים, יחד עם מיומנויות נוספות כמו השלמה ל- 1 והשוואת שברים . השאלות ב סעיפים ב ו- ג ב פעילות 11 דומות זו לזו, אך יש ביניהן הבדל קטן שחשוב לדון בו : ב סעיף ב משווים בין כמויות חלקיות שונות מתוך אותה כמות כוללת . קרן וטלי הכינו את אותו מספר של עוגיות בסך הכול . אפשר לענות על השאלה על ידי מציאת שתי הכמויות והשוואה ביניהן, אך מאחר שהכמויות הכוללות שוות, אפשר גם לפתור על ידי השוואה ישירה בין שני 7 מ- 360 עוגיות . 7 מ- 360 עוגיות הן עוגיות רבות יותר מ- 710 , ולכן 9 7 > 10 השברים : 9 לעומת זאת ב סעיף ג משווים בין כמויות חלקיות שונות מתוך כמויות כוללות שונות . במקרה הזה השוואה בין השברים אינה רלוונטית . אפשר להמחיש את הרעיון בעזרת מספרים קיצוניים : 1 , אך דנה 1 > 14 מהן . 2 1 מהן . דנה הכינה 1,000 עוגיות ומכרה 4 דני הכין 10 עוגיות ומכר 2 מכרה עוגיות רבות יותר מדני . גם ב פעילויות 14 – 16 על התלמידים למצוא חלק מכמות הנתונה בציור . ב פעילות 14 הפריטים מוצגים כך שהציור אינו תורם למציאה מהירה של הפתרון, ויש להשתמש בטבלה או בחישובים מתאימים . ב פעילות 15 אפשר להיעזר בציור ולחלק כל שורת כדורים ל- 4 חלקים שווים . 34

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר