עמוד:63

ג . כפל וחילוק בשיחה שבין העגבנייה לפלפל ב עמוד 158 שתי הדמויות חוזרות לתפקידיהן . העגבנייה מעדיפה לפתור במאונך והפלפל מציע דרך אחרת – לפתור תרגיל של כפל ב- 5 בעזרת תרגיל של כפל ב- 10 . לפני שהתלמידים פותרים את פעילויות 30 ו- 31 מומלץ לפתור תרגילים אחרים של כפל ב- 5 באופן דומה . כדאי גם לדון עם התלמידים בדרכים נוספות לפתור תרגילים כאלה . אפשר גם לדון איתם בדרכים לפתור תרגילים של כפל ב- 50 ( נעזרים בכפל ב- 100 ) ובהמשך גם כפל ב- ,25 ב- 250 וב- 500 . כתב סתרים - צורות במקום מספרים עמוד 159 פעילות 33 עוסקת בהכללה : כיצד התוצאה של תרגיל כפל משתנה כשמחליפים את אחד הגורמים בגורם הגדול פי מספר כלשהו מהגורם הנתון ? התרגיל והתוצאה הנתונים הם = 3 × . בתרגיל שב סעיף א הגורם 3 הוחלף בגורם הגדול ממנו פי ,2 ולכן התוצאה ( ) תגדל פי 2 . מבטאים זאת כך : 2 א × = 6 × בתרגיל שב סעיף ב הגורם 3 הוחלף בגורם הגדול ממנו פי ,3 ולכן התוצאה ( ) תגדל פי 3 . מבטאים זאת כך : 3 ב × = 9 × בתרגיל שב סעיף ג הגורם 3 הוחלף בגורם הגדול ממנו פי ,4 ולכן התוצאה ( ) תגדל פי 4 . מבטאים זאת כך : 4 ג × = 12 × קראו את הדרכים של העגבניה ושל הפלפל לפתרון התרגיל : = 5 × 420 א נ י פ ותר ב ד רך אחרת ו מ שת מ ש בתרגיל ע ז ר . א נ י יו ד ע ש- 4,200 = 10 x 420 ול כ ן 2,100 = 5 x 420 . ז ה חצי ! א נ י י כ ול לחשוב על עו ד ד ר כ ים ל פ תור, ל מ של בע ז רת פ ילוג . תרגיל כ פ ל ? אין בעיה ! כ ותבים ב מ או נ ךְ 0 2 4 5 0, 0 1 2 1 63

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר