עמוד:74

ב . בעיות דו-שלביות בתרגילי שרשרת יש להקפיד על כללי סדר הפעולות בכתיבת התרגיל ובפתירתו . תלמידים רבים נוטים לכתוב את תרגיל השרשרת לפי סדר הופעת הנתונים בבעיה ומתעלמים מכללי סדר הפעולות . חשוב להדגיש לפני התלמידים שאחרי שהם כותבים את תרגיל השרשרת המתאים לבעיה, כדאי שיעצרו ויבדקו אם יש צורך להוסיף סוגריים כדי שסדר הפעולות יתאים למתואר בבעיה, ורק לאחר מכן יפתרו את התרגיל . מובן שאין לדרוש מתלמיד לכתוב תרגיל שרשרת אם אינו בשל לכך . ב פעילות 4 , כתזכורת לפתרון בעיה דו-שלבית באמצעות תרגיל שרשרת, התלמידים בוחרים את תרגיל השרשרת המתאים לבעיה . ההנחה הפדגוגית היא שבשלב לימוד או חזרה התחלתי קל יותר לבחור את תרגיל השרשרת המתאים מתוך אוסף תרגילים מלכתוב לבד את התרגיל המתאים ושסדר הפעולות בו יהיה המדויק . ב סעיף ב התלמידים כותבים בעיה מילולית משלהם לאחד התרגילים הנתונים האחרים . זוהי משימה לא פשוטה כלל, וסביר מאוד שבהתחלה יהיו תלמידים רבים שיתקשו ויכתבו בעיות שאינן מתאימות לתרגיל . אם תלמיד כתב בעיה שאינה מתאימה, ניתח אותה והבין מדוע היא אינה מתאימה, הוא כבר עשה מהלך חשוב . אפשר להסתפק בזה ולהמשיך לתרגל כתיבת בעיות לתרגיל נתון גם בהקשרים אחרים . פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 185 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 89 – 94 ) ב פעילות 5 הדגש העיקרי הוא על התאמת הכינוי המתאים לתשובה ( ילדות בסך הכול, ילדות בכל קבוצה או קבוצות ) . התלמידים פותרים את הבעיות שבפעילות בדרך הנוחה להם – בעזרת תרגיל ביניים או בעזרת תרגיל שרשרת אחד . בלי קשר לדרך הפתרון, חשוב לשים לב לשאלת הביניים . ב פעילויות 6 , 8 ו- 9 התלמידים מתרגלים פתרון בעיות מילוליות דו-שלביות מסוגים שונים שנלמדו עד כה . התלמידים יכולים לפתור את הבעיות בעזרת שני תרגילים או בעזרת תרגיל שרשרת אחד . כדאי להזכיר להם את חשיבות הכינויים בזמן כתיבת התרגילים המתאימים ופתירתם . א נ י נ ע ז רת בשאלת הבי נ יים כ ד י ל פ תור את הבעיה . 74

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר