עמוד:84

ג . בעיות רב-שלביות ב פעילות 9 יש שלוש בעיות הקשורות לאותו סיפור מסגרת . ב סעיף א למעשה נשאלות ארבע שאלות על משתתפי המסיבה : 1 . כמה תלמידים היו במסיבה ? תשובה : 96 תלמידים – לא נדרש חישוב כי הנתון כתוב בסיפור הפתיחה . 2 . כמה מורים היו במסיבה ? תשובה : 16 מורים . זאת שאלת השוואה חיבורית חד-שלבית ( 16 = 80 – 96 ) . 3 . כמה הורים היו במסיבה ? תשובה : 160 הורים . זאת שאלה דו-שלבית שכדי לענות עליה נעזרים בתשובה של השאלה הקודמת ( 160 = 16 × 10 ) . 4 . כמה אנשים היו במסיבה בסך הכול ? תשובה : 272 אנשים היו במסיבה בסך הכול ( 272 = 160 + 16 + 96 ) . ב סעיף ב יש בעיה רב-שלבית, וכדי לפתור אותה אפשר להשתמש בתשובות שהתקבלו בסעיף א . רוב התלמידים פותרים אותה בעזרת כמה תרגילים . אפשר לאתגר אותם ולשאול : האם תוכלו להתאים לפתרון שלכם גם חישוב מתאים בתרגיל אחד ? גם הניסוח המדויק של התשובה אינו פשוט, וכדאי לדון עם התלמידים בניסוח נכון ומדויק של התשובה המלאה . תרגיל שרשרת : 5 = 6 – 11 = 16 : 96 – 16 : ( 16 + 160 ) תשובה : מספר השורות שמילאו המבוגרים היה גדול ב- 5 ממספר השורות שמילאו התלמידים . בל""ש - בעיות לא שגרתיות עמוד 200 ב סעיף א בבעיה הזאת יש כמה פתרונות אפשריים, אבל ב סעיף ב יש פרט מידע המצמצם את האפשרויות, ובסופו של דבר מתקבל פתרון אחד . עובדה חשובה העולה בבעיה הזאת היא שכשאנשים מתבגרים, הפרש הגילים בינם ובין אנשים אחרים נשאר קבוע . למשל אח המבוגר מאחותו ב- 3 שנים, כל חייהם יהיה ביניהם הפרש של 3 שנים . הגילים שלהם ישתנו, אבל ההפרש יישאר קבוע . לעומת זאת היחס בין הגילים משתנה לאורך החיים . למשל אם הפרש הגילים בין שני אחים הוא שנתיים, כשהייתה האחות הקטנה בת שנתיים, היה אחיה בן ,4 כלומר גילו היה כפול מגילה . לעומת זאת כשהיא הייתה בת שנה, היה אחיה בן ,3 כלומר גילו היה פי 3 מגילה . דוד יעקב כ שעבר נ ו ד ירה היה גילי פ י 3 מ גילך ! היום גילי כ פ ול מ גילך ! 84

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר