עמוד:91

פינת הבלש מרבית התלמידים ימשיכו את הסדרה בקפיצות שוות ( סדרה חשבונית ) , כך : 12 10, 8, 6, 4, 2, יהיו תלמידים שימשיכו את הסדרה לפי חוקיות כפלית ( סדרה הנדסית ) , כך : 64 32, 16, 8, 4, 2, אפשר להמשיך את הסדרה גם כסדרה שיש בה דגם חוזר, למשל כך : 4 2, 4, 2, 4, 2, אפשר גם להגדיר חוקיות מורכבת יותר . חשוב לבקש מהתלמידים לנסח בקול את החוקיות בסדרה שהציגו . לאחר הדיון בסדרות של התלמידים מבקשים מהם להתבונן בסדרות שבפעילות ולפעול לפי ההוראות . הסדרות של שימי ושל נתי הן הסדרות המוכרות, שהחוקיות בהן ברורה . בסדרות של דודי ושל יאיר יש חוקיות מורכבת יותר . בסדרה של דודי הקפיצה ממספר למספר גדלה בכל פעם ב- 1 . כלומר אם כותבים בין כל שני מספרים עוקבים בסדרה את ההפרש ביניהם ( גודל הקפיצה ) מקבלים סדרה של מספרים עוקבים : » הינה סדרות המספרים שהשלימו שימי, נתי, דודי ויאיר . נסו לגלות את החוקיות בכל סדרה והשלימו את המספר הבא . » שאלו כל ילד מה החוקיות בסדרה שלו . מי אמר כל דבר ? כתבו ליד כל בועת דיבור את שם הילד המתאים . שימו לב : אחד הילדים דיבר פעמיים . 10 8 6 . . . , , , 4, 2, . . . , , , 4, 2, 4 5 3 . . . , , , 4, 2, נתי דודישימי 32 16 8 . . . , , , 4, 2, יאיר א פ שר לתאר את הקשר בין ה מ ס פ רים בס ד רה שלי כ ך : . . . 1 - 2, + 1, - 2, + בס ד רה שלי כ ל מ ס פ ר ג ד ול פ י 2 מ ה מ ס פ ר של פנ יו . בס ד רה שלי כ ל מ ס פ ר ג ד ול ב- 2 מ ה מ ס פ ר של פנ יו . בס ד רה שלי הק פ יצה ממ ס פ ר ל מ ס פ ר ג ד לה ב כ ל פ עם ב- 1 . בס ד רה שלי כ ל מ ס פ ר ג ד ול ב- 1 מ ה מ ס פ ר ש נמ צא ש נ י מ קו מ ות ל פנ יו . 16 11 7 . . . , , , 4, 2, דודי 5 + 4 + 3 + 2 + 16 11 7 91

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר