עמוד:12

ג . צמצום אחרי סעיף ו של פעילות 2 עושים רפלקציה על מה שנעשה בפעילות ומגיעים להכללה . ב דיון המסכם את הפעילות התלמידים חוזרים להתבונן בפעילות ומנתחים את מה שעשו בעזרת המונחים החדשים – צמצום וגורם הצמצום . ב פעילויות 3 ו- 4 גורם הצמצום נתון, והתלמידים נדרשים לצמצם את השברים בעזרת הדגשת קווים ובכתיבה מתמטית פורמלית על ידי חילוק המונה והמכנה באותו מספר . מטרת ה דיון המסכם את פעילות 3 היא לחדד את ההבנה כי צמצום הוא פעולה הפוכה מפעולת ההרחבה שנלמדה קודם . 2 . דד יוןיון 8 התקבל השבר 3 התבוננו בדוגמה בפעילות 3 . בצמצום השבר 12 8 ? 2 ולקבל 12 האם אפשר להרחיב את 3 אם כן, מה גורם ההרחבה ? איך אפשר לראות את ההרחבה בציור ? פעילויות 6 ו- 7 וכן פעילות 11 דומות במהותן לפעילות 16 ביחידה א ( עמוד 20 בספר לתלמיד ) . מטרתן להראות שכאשר מצמצמים שבר בגורמים שונים, מתקבלים שברים השווים לשבר המקורי, ולכן גם השברים שהתקבלו מהצמצום שווים זה לזה . כדי להסביר את השוויון, מראים את הצמצום במלבנים . ב דיון שאחרי פעילות 6 עוסקים במקרה שבו אי אפשר לצמצם שבר בגורם נתון . 6 ב- 4 ? מדוע ? דד יוןיון האם אפשר לצמצם את השבר 24 6 בגורם 4 מאחר שהמונה של השבר, 6 , אינו מתחלק ב- 4 . הדיון אי אפשר לצמצם את השבר 24 הזה הוא הכנה לפעילות ,8 שבה עוסקים בנושא הזה במפורש . בסעיף ו ציר פ תי כ ל שלושה חלקים לחלק אח ד . מ ס פ ר החלקים ק ט ן פ י ,3 וגם מ ס פ ר החלקים הצבועים ק ט ן פ י ,3 אבל הש ט ח הצבוע לא השת נ ה . כשמחלקים את המונה ואת המכנה של שבר נתון באותו מספר, מתקבל שבר השווה לשבר הנתון . לפעולה הזאת קוראים צמצום של שבר . 6 צומצם בגורם הצמצום 3 - לדוגמה, השבר 15 6 . 2 = 15 3 : המונה חולק ב- ,3 המכנה חולק ב- ,3 והתקבלו שני שברים שווים : 5 3 : 2 6 5 15 12

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר