עמוד:16

ד . הרחבה וצמצום לאחר פעילות הפתיחה התלמידים יכולים לעבוד בספר באופן עצמאי ב פעילויות 1 – 7 . ב פעילות 5 , נוסף על השלמת השברים החסרים בעזרת צמצום או הרחבה, יש הפניה לעבודה במחברת . חשוב לעודד את התלמידים לעשות את הפעילות משתי סיבות : ראשית, חשוב לתרגל מיומנויות של ארגון דף וכתיבה במשבצות ולא בתוך מסגרת . שנית, הצורך למצוא אפשרויות נוספות לאותה משימה מחזק את תובנת המספרים ומפתח גמישות מחשבתית ויצירתיות . כדאי לשים לב לכך שבכל הסעיפים שיש בהם רק שני נתונים מספריים ולא שלושה, יש יותר מאפשרות אחת להשלמה . כדאי לעודד תלמידים רבים ככל האפשר לחלוק את ההסברים שלהם עם שאר הכיתה . יוצא מן הכלליוצא מן הכלל עמוד 39 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 91 - 96 ) ב פעילות 6 , בעזרת פעילות משחקית של התקדמות במבוך, התלמידים מאתרים שברים שווים שהתקבלו מהרחבה או מצמצום של השבר הקודם במסלול . ב סעיף ג התלמידים כותבים את כל השברים השווים שאותרו במבוך, וב סעיף ד הם מתבקשים לקבוע אם השברים שלפניהם שווים או שונים ולהסביר את קביעתם . כדאי לעודד תלמידים רבים ככל האפשר לחלוק את ההסברים שלהם עם שאר הכיתה . הינה דוגמאות להסברים : 2 . 2 , ולכן שניהם שווים ל- 243 כי את שני השברים אפשר לצמצם ולקבל 3 20 = 3036 2 16 ( צמצום בגורם 4 ) , ואנחנו כבר יודעים ש- 3 4 = 620 ( צמצום בגורם 3 ) ו- 25 = 69 כי 163 ≠ 209 4 . שונה מ- 5 פעילויות 7 – 9 מתמקדות בהשוואת שברים לחצי . ה דיון שאחרי פעילות 7 נועד לסייע לתלמידים להגיע למסקנה שבשברים השווים לחצי המונה שווה בדיוק למחצית מהמכנה . 1 ? דד יוןיון מה הקשר בין המונה למכנה בכל שבר השווה ל- 2 התובנה הזאת היא כלי שימושי נוסף בארגז הכלים העומד לרשות התלמידים בבואם להשוות בין שברים . ב פעילויות 10 , 17 ו- 18 יש בעיות מילוליות שאפשר לפתור בעזרת הרחבה וצמצום של שברים . פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 42 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 85 - 90 ) 16

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר