עמוד:22

ה . מכנה משותף ב פעילות 7 לומדים עם המורה שיטה למציאת מכנים משותפים בעזרת כתיבת סדרות הכפולות של שני המכנים הנתונים . התלמידים לומדים שמכל המכנים המשותפים שאפשר למצוא בשיטה הזאת אפשר למצוא גם את המכנה המשותף הקטן ביותר, שהוא הכפולה הראשונה המופיעה בשתי השורות . לדוגמה : 7 . כדי למצוא מכנים משותפים של שני שברים, יש למצוא מספרים שהם כפולות משותפות של שני המכנים שלהם . = 2 : 3 עם המורה 5 : 3 ו- 6 א . הינה דרך למצוא מכנים משותפים של השברים 8 > המשיכו את סדרות הכפולות של שני המכנים, 8 ו- 6 . . . . , , , , , , , 16, 8, . . . , , , , , , , 12, 6, > הקיפו את המספרים שהם גם כפולה של 8 וגם כפולה של 6 בסדרות שהשלמתם . סדרת הכפולות של 8 : סדרת הכפולות של 6 : 24 18 32 24 40 30 48 36 56 42 64 48 72 54 80 60 5 הוא 24 . 3 ו- 6 המכנה המשותף הקטן ביותר של השברים 8 כתב סתרים - צורות במקום מספריםכתב סתרים - צורות במקום מספרים עמוד 63 שימו לב לכך שב פעילות 8 הצורה מייצגת במקומות מסוימים מספר שלם, במקומות אחרים היא מייצגת את המונה ובמקומות אחרים את המכנה . ב פעילויות 9 – 11 התלמידים מתרגלים את מציאת המכנה המשותף הקטן ביותר בעזרת השלמת סדרות כפולות של כל אחד מהמכנים . בסוף הספר מצורף דף "סדרות כפולות" מחיק עבור התלמידים המתקשים למצוא מכנה משותף משום שאינם שולטים בלוח הכפל . כדאי לעודד גם את התלמידים האלה להתנתק בהדרגה מהשימוש בדף סדרות הכפולות . פעילות 12 ( עם המורה ) מציגה את אחד היישומים של מציאת מכנה משותף – השוואת שברים . אם נתונים שני שברים בעלי מכנים שונים, אפשר להרחיב אותם לשברים בעלי מכנה משותף ולהשוות ביניהם . כדאי להזכיר לתלמידים את העיקרון שהודגש לאורך כל היחידה של הרחבת שברים : בהרחבת שבר מתקבל שבר שהמונה והמכנה שלו גדולים פי אותו מספר מהמונה והמכנה בשבר המקורי, והשבר החדש שווה לשבר המקורי . לכן, במקרה של הרחבת שברים לשברים בעלי מכנה משותף, סימן האי-שוויון המתאים לזוג השברים הנתון מתאים גם לזוג השברים המורחב . 22

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר