עמוד:23

ה . מכנה משותף ב פעילויות 13 ו- 14 התלמידים מתרגלים השוואת שברים וסידור שברים לפי גודלם בעזרת הרחבה לשברים בעלי מכנה משותף במידת הצורך . גם בפעילויות האלה אפשר להמליץ לתלמידים המתקשים במציאת מכנה משותף להיעזר בדף סדרות הכפולות המחיק . יוצא מן הכלליוצא מן הכלל עמוד 67 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 91 - 96 ) ב פעילות 15 משווים בין זוגות של שברים בעלי מכנים שונים על ידי הרחבתם לשברים בעלי מכנה משותף בהקשר של בעיות מילוליות העוסקות במצבים מחיי היום-יום . ב סעיפים א ו- ב יש גם חזרה על משמעות השבר, ועל התלמידים להסתמך על מספר הפרוסות שכל עוגה מחולקת אליהן ומספר הפרוסות שנקנו בכל תת-סעיף ולהשלים איזה חלק מכל עוגה נקנה . ב סעיף ג עוסקים בהשוואה בין שני מספרים מעורבים בעלי מכנים שונים . כדאי להזכיר לתלמידים שבדומה למסקנה שהגיעו אליה ביחידה של הרחבת שברים, במקרה של הרחבת מספר מעורב, המספר השלם במספר המעורב אינו משתנה ואת השבר אפשר להרחיב בדרך הרגילה . ב פעילות 16 , 17 ו- 20 התלמידים מיישמים את המסקנות שהגיעו אליהן בדיון שאחרי פעילות 15 ומשווים בין מספרים מעורבים שהמכנים שלהם שונים . מטרת פעילות 18 היא לעודד את התלמידים להימנע מעבודה טכנית ללא מחשבה ולעזור להם להיזכר בדרכים נוספות להשוות בין שברים . העיקרון החשוב ביותר שעליהם לזכור הוא שלפני שהם פותרים כל פעילות עליהם להסתכל על המספרים שיש בה, להבין אותם ואת הקשרים ביניהם, ורק אז להחליט איזו אסטרטגיה כדאי לנקוט . בשלב הראשון התלמידים מתבקשים להשוות בין זוגות של שברים ( כולל שברים גדולים מ- 1 ומספרים מעורבים ) בלי להרחיב את השברים לשברים בעלי מכנה משותף, אלא במגוון השיטות האחרות שנלמדו עד כה . בשלב הבא הם מתבקשים לבחור שני סעיפים ולנמק כיצד אפשר להשוות בין המספרים בסעיפים האלה בלי להרחיב את השברים לשברים בעלי מכנה משותף . בדומה למשימות ההסבר האחרות הפזורות לאורך הפרק, כדאי לעודד מגוון גדול ככל האפשר של נימוקים אפשריים ולתת במה לתלמידים רבים ככל האפשר כדי לשפר את יכולות ההנמקה של כלל הכיתה . רק בשלב האחרון של הפעילות התלמידים מתבקשים לעבור על הסעיפים הנותרים ולהשוות בין השברים בסעיפים האלה בעזרת הרחבה לשברים בעלי מכנה משותף . ב פעילות 19 מעמיקים את העיסוק בנושא של מיקום שברים על ישר המספרים, שהחל ביחידה הקודמת . בפעילות הזאת המכנים של השברים שעל ישרי המספרים ושל השברים שיש למקם על ישרי המספרים שונים . כדי לאמוד את המקום המתאים לשברים בכל סעיף, יש למצוא מכנה משותף לשברים הנתונים ולשברים שעל כל ישר . כדאי להדגיש שאין כאן צורך למצוא את המקום המדויק של כל שבר על הישר . 23

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר