עמוד:26

ו . חיבור וחיסור שברים שהמכנים שלהם שונים ב פעילות 5 התלמידים מתרגלים חיבור שברים שהמכנים שלהם שונים בעזרת האלגוריתם שנלמד . לאחר שמוצאים את המכנה המשותף של שני השברים, מומלץ לכתוב ליד כל שבר באיזה גורם יש להרחיב אותו . כל תלמיד יכול למצוא את הדרך הנוחה לו . הינה שתי הצעות לסימון גורם ההרחבה ב סעיף ג : 1 4 + 6 1 = + = 9 4 + 6 = + = 9 1818 1818 3 x 2 3 x 2 גג ב פעילות 6 ( עם המורה ) חוזרים לסיפור של כלי המדידה כדי להמחיש את הנושא של חיסור שברים שהמכנים שלהם שונים . גם כאן, כמו במקרה של חיבור שברים שהמכנים שלהם שונים, סיפור המסגרת של הכנת המיצים ומודל כלי המדידה נועדו לתת לתלמידים מוטיבציה להרחיב שברים לצורך מציאת מכנה משותף ולחסר את השברים המורחבים . המיצים מצוירים בקנקנים המחולקים ל- 12 חלקים שווים . כדי לדעת איזה מיץ יש בכל קנקן, צריך להרחיב את כמויות המיצים לשברים שהמכנה שלהם הוא 12 . מסופר שמכל מיץ מכרו 1 לשבר שהמכנה שלו הוא 1 ליטר . כדי לדעת כמה מיץ יישאר בכל קנקן, צריך להרחיב גם את 66 12 , ואז אפשר לחסר בקלות . ב פעילויות 7 ו- 8 התלמידים עוסקים בחיסור שברים ובחיבור שברים יחד . המטרה היא להראות שכשמרחיבים את השברים לשברים בעלי מכנה משותף, אפשר לחסר אותם כשם שאפשר לחבר אותם . אחרי פעילות 8 מרחיבים את הכלל המפרט את הדרך לחבר שברים שהוצג בעמוד 77 כך שיכלול גם חיסור . אפשר לחבר או לחסר שני שברים בעלי מכנים שונים כך : א . מוצאים מכנה משותף לשני השברים . ב . מרחיבים את שני השברים לפי המכנה המשותף . ג . מקבלים תרגיל חיבור או חיסור של שני שברים שיש להם אותו מכנה ופותרים אותו . ב פעילויות 9 – 18 התלמידים מתרגלים חיבור וחיסור שברים בעזרת מכנה משותף . יש בפעילויות תרגילים וכן בעיות מילוליות, ובהן מצבים מחיי היום-יום המצריכים חיבור או חיסור שברים שהמכנים שלהם שונים . ב פעילויות 13 , 14 ו- 16 מתמקדים בפעולות בשברים שהמכנה של אחד מהם הוא כפולה של האחר, ואין צורך בהרחבת שני השברים . המטרה היא לעודד את התלמידים לזהות מצבים כאלה בקלות, ובכך לחסוך לעצמם חישובים מיותרים, וכן לעודד תובנת מספרים וחשיבה מתמטית . עם זאת גם במקרים האלה מותר להרחיב את שני השברים למכנה משותף גדול יותר, אף שאין בכך צורך . ב פעילות 18 מתרגלים חיבור וחיסור שברים בהקשר של מצב מחיי היום-יום . ב סעיף ג חוזרים על נושאים מתמטיים שנלמדו בעבר : מציאת חלק מכמות, שנלמד בפרק "שברים – חלק א" בספר ,13 ובניית דיאגרמת עמודות, שנלמד לאורך השנים בפרקי חקר נתונים . 26

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר