עמוד:27

ו . חיבור וחיסור שברים שהמכנים שלהם שונים כתב סתרים - צורות במקום מספריםכתב סתרים - צורות במקום מספרים עמוד 85 פעילות 19 עוסקת במספרים שלמים, אך מצריכה את אותו מהלך חשיבה הנדרש במציאת מכנה משותף . כדי לפתור את הפעילות, יש למצוא מכפלה משותפת של 6 ושל ,9 ואז לבדוק באיזה גורם יש לכפול כל מספר כדי להגיע למכפלה המשותפת הזאת . לחלופין, אפשר לפתור את הפעילות הזאת בעזרת נסייה וטעייה . מציבים מספר כלשהו במקום העיגול, למשל ,2 ומוצאים בעזרת חישוב את המספר המתאים למשולש בהתאם לשוויון הנתון . × 6 = 2 × 9 × 6 = 18 3 = שימו לב, בדרך הזאת לא תמיד מקבלים פתרון מתאים במספרים שלמים . אם מציבים 3 במקום העיגול, למשל, מקבלים : × 6 = 3 × 9 × 6 = 27 אין מספר שלם המתאים ל-במשוואה הזאת . בשלב הזה אין לצפות מהתלמידים להתאים לצורות מספרים שאינם שלמים, ואפשר להציע להם לנסות להציב מספר אחר במקום העיגול . 1 4 = , ויש לקבל זאת כתשובה נכונה . עם זאת ייתכן שיהיו תלמידים שיכתבו במקרה כזה 2 פעילויות 20 – 26 עוסקות בקשרים בין תרגילים ופעולות ובתובנת מספרים . התלמידים מכירים פעילויות מהסוג הזה במספרים טבעיים, ואותם שיקולים שהנחו אותם כשעסקו במספרים טבעיים יכולים לשמש אותם גם כאן . עם זאת תלמידים רבים עלולים להתקשות בתחילה ביישום השיקולים המוכרים להם בתחום המספרים החדש . כדאי לעודד שיח מתמטי בכיתה סביב סעיפים נבחרים בכל אחת מהפעילויות ולעודד את התלמידים לתאר בקול את השיקולים שהנחו אותם . ב פעילות 20 התלמידים מתבקשים להשוות בין תוצאות של שני תרגילי חיבור או חיסור של שברים שהמכנים שלהם שונים . התלמידים מתבקשים להשלים את הסימן המתאים בלי לחשב עד הסוף, מתוך שיקולים הקשורים למשמעות פעולות החיבור והחיסור . התלמידים התנסו בפעילויות דומות במספרים שלמים, והם מכירים נימוקים מתאימים, אך לא תמיד ברור שהשיקולים שהיו נכונים במספרים שלמים עדיין תקפים . מומלץ לפתוח את העניין לדיון, להציג הסבר של אחד התלמידים להצבת סימן אי-שוויון ולוודא שההסבר נכון על ידי המחשה . 3 . ככל שמחסרים מספר גדול יותר, הסבר לדוגמה ל סעיף ו : בשני התרגילים מחסרים מספר מ- 4 1 , ולכן תוצאת התרגיל השמאלי קטנה מתוצאת התרגיל 2 < 3 מקבלים תוצאה קטנה יותר . 9 הימני . 3 1 - 34 23 - 4 ו 9 27

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר