עמוד:28

ו . חיבור וחיסור שברים שהמכנים שלהם שונים שימו לב לכך שבחלק מהסעיפים יש צורך לחשב באופן חלקי כדי לדעת מה הסימן המתאים, אך 3 2 + 36 24 + 9 = ג 3 החישוב אינו קשה . למשל ב סעיף ג : 1 1 + 12 22 + 3 אם מצמצמים את השברים מקבלים : 3 קל לראות שהתוצאה של שני התרגילים היא 1 ולכן הם שווים . ב פעילות 21 יש להקפיד על סדר פעולות החשבון . בפעילות הזאת חוזרים גם על הנושא כפל של שבר במספר שלם, שנלמד בשלב מוקדם יותר . ב פעילות 22 יש לשים לב לכך שיש תשובות נכונות רבות בכל סעיף . ב פעילות 23 על התלמידים לבנות תרגילים משברים נתונים לפי ההנחיות . כדי לפתור את הפעילות, צריך קודם להשוות בין השברים, ואז להבין באילו שברים כדאי לבחור בכל סעיף . ב פעילות 24 , פרט לתרגול החיבור, התלמידים מתרגלים גם מיומנויות של אומדן ותובנת מספרים : עליהם לצבוע את המלבנים שהתוצאה של התרגילים שבהם גדולה מ- 1 . בשלב הראשון התלמידים מתבקשים לא לפתור את כל התרגילים בעזרת האלגוריתם, אלא לאמוד באילו תרגילים יתקבל סכום גדול מ- 1 . רק בשלב הבא פותרים את התרגילים שלא היו בטוחים אם יש לצבוע אותם או לא . אם פותרים נכון מקבלים את האות נ . האם קיבלתם אות בעברית ? בב דד יקהיקה 24 . צבעו את המלבנים שהתוצאה של התרגילים שבהם גדולה מ- 1 . פתרו רק את התרגילים שאינכם בטוחים אם לצבוע או לא . 1 7 + 3 6 = 8 4 + 11 3 = 7 4 + 10 = 15 1 7 + 2 1 = 11 5 + 10 4 = 6 2 + 9 = 5 11 2 + 14 5 = 7 9 + 12 5 = 20 1 + 9 = 3 6 2 + 15 2 = 3 7 + 7 3 = 8 1 + 5 = 2 ב פעילויות 25 ו- 26 התלמידים פותרים תרגילים בעזרת תרגיל פתור . השיקולים דומים לשיקולים המוכרים לתלמידים מהעיסוק במספרים שלמים : חלק מהסעיפים עוסקים בקשר בין תרגיל חיבור לתרגיל החיסור המתאים לו ( הסכום פחות אחד המחוברים ) . תרגילים אחרים עוסקים באופן שבו שינוי מחובר בתרגיל חיבור משפיע על הסכום . כדאי לבקש מהתלמידים להסביר את תשובותיהם ולדון בשיקולים השונים . ב פעילות 27 התלמידים מיישמים את הנושא של השוואה וחיסור מספרים מעורבים שהמכנים שלהם שונים בהקשר של מצב מחיי היום-יום . כדאי להזכיר לתלמידים בכל הבעיות המילוליות שחשוב להוסיף כינוי לצד המספר כדי שהתשובה המילולית תהיה מלאה . פעילויות 28 – 37 עוסקות בחיבור ובחיסור מספרים מעורבים . בפרק "שברים – חלק א" בספר 13 עסקו התלמידים בחיבור ובחיסור מספרים מעורבים שיש להם אותו מכנה ולמדו כיצד להיעזר בהמרה של מספר שלם לשבר או של שבר למספר שלם בפתירת התרגילים . בפעילויות האלה חוזרים על הנושא ומרחיבים אותו גם למספרים בעלי מכנים שונים . 28

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר