עמוד:51

א . עשיריות - הכרה ב סעיף ג שגה נחמיה בכתיבת המספר העשרוני בטבלה . ג . נחמיה קיבל שורה אחרת להשלים בטבלה : שבר או מספר מספר מעורב מספר עשרוני עשרוני במילים 19 10 דד יו יו בטור האמצעי גילה כתבה 19 . 0 . האם היא צדקה ? הסבירו . 1 1101001,000 10 9 1 השגיאה של נחמיה יכולה לנבוע מחוסר שימוש באמצעי המחשה . השימוש בריבועי העשיריות מבליט את העובדה שהמספר גדול מ- 1 וקטן מ- 2 . התלמידים כבר התנסו בכתיבת מספר גדול מ- 1 בטבלה ( ראו הערה לעיל על פעילות 9 ) . כמו כן הם למדו להתאים לו מספר עשרוני . כך, בעזרת אמצעי ההמחשה, יבינו התלמידים שהמספר העשרוני המתאים כאן הוא 9 . 1 ולא 19 . 0 . בשלב הזה כדאי לציין לפני התלמידים שיש מספרים עשרוניים שיש בהם שני מספרים מימין לנקודה, והם יעסקו בהם בהמשך הפרק . הערה : ייתכן שיהיו תלמידים שיחשבו שכפי שלמספר עשרוני יכולים להתאים שבר או מספר מעורב, כך לשבר או למספר מעורב יכולים להתאים כמה מספרים עשרוניים . אפשר לראות שהדבר אינו כך בעזרת טבלת המבנה העשרוני – המספר העשרוני היחיד המתאים לשבר או למספר מעורב הוא זה שבכל טור בטבלה המייצגת אותו כתוב מספר קטן מ- 10 . פעילויות 12 ו- 13 עוסקות בפירוק המספר לפי המבנה העשרוני בתרגיל חיבור . אפשר להציג את הפירוק בדרך מפורטת יותר, למשל לפרק את התרגיל שבדוגמה כך : 1 . ב פעילות 14 מוצג לראשונה המספר העשרוני המתאים לשבר 2 1 ליטר 1 ליטר 1 = 2 = 10 מספר עשרוני 5 . 0 5 4 . 0 + 7 + 80 + 300 = 4 . 387 3 8 + 100 x 1 x 1 + 4 x 10 + 7 x דד וגוג ממ הה 10 51

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר