עמוד:52

א . עשיריות - הכרה ב פעילות 15 נתונים קנקנים ובהם מיץ . לא כל קווי העשיריות מסומנים בהם, ולכן על התלמידים להיעזר באומדן ובשלילת התשובות הלא הגיוניות כדי למצוא את כמות המיץ בכל קנקן . פעילויות כאלה חשובות להבנת סדר הגודל של המספרים העשרוניים . למשל, ב סעיף א : א 9 . 0 ליטר 6 . 0 ליטר 2 . 0 ליטר ל י ט ר הכמות ששתוהכמות שנשארה 1 ליטר 1 . 0 1 ליטר . אפשר להיעזר בשיטת הנפח של הכלי הוא 1 ליטר, והקו המסומן הוא הקו המתאים ל- 2 האלימינציה ולראות שהכלי כמעט מלא, ולכן הכמויות 6 . 0 ליטר ו- 2 . 0 ליטר אינן מתאימות . לפיכך הכמות 9 . 0 ליטר היא היחידה המתאימה . כדי למצוא את הכמות ששתו בכל סעיף, התלמידים יכולים להיעזר בהשלמה למספר שלם ( השלמה ל- 1 בסעיפים א – ג, השלמה ל- 5 בסעיפים ד – ה והשלמה ל- 2 בסעיפים ו – ז ) . ב סעיף א , למשל, מכיוון שנשארה כמות של 9 . 0 1 ליטר ) . 10 ליטר ) , הכמות ששתו היא 1 . 0 ליטר ( 910 ליטר ) מיץ בכלי שהכיל 1 ליטר ( 10 ליטר ( 10 שימו לב לכך שב סעיפים ד ו- ה נפח הקנקן הוא 5 ליטר, והוא מחולק ל- 5 חלקים שווים, כלומר כל חלק הוא 1 ליטר, וב סעיפים ו ו- ז נפח הקנקן הוא 2 ליטר, והוא מחולק ל- 2 חלקים שווים, כלומר כל חלק הוא 1 ליטר . פעילויות 16 – 21 עוסקות בהשוואה בין מספרים עשרוניים, שברים ומספרים מעורבים ( שהמכנה שלהם הוא 10 או 2 ) . תלמידים שעדיין זקוקים לאמצעי המחשה יכולים להשתמש בהם . יהיו תלמידים שישוו בין מספרים עשרוניים בעזרת ערך הספרות במספרים ויהיו כאלה שייעזרו בייצוגם כשברים . ב סעיפים א ו- ג של פעילות 16 וב פעילות 19 יש שברים שהמכנה שלהם הוא 2 . קודם לכן 1 . ( בפעילות 14 ) למדו התלמידים את השוויון 5 . 0 = 2 פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 143 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 85 – 90 ) 3 . אומנם התלמידים עדיין לא למדו איזה מספר עשרוני ב סעיף ז של פעילות 21 נתון השבר 4 מתאים לו, אך הם יכולים להשלים את הסעיף משום שכל שאר המספרים גדולים מ- 1 . ז 1 11 . 21 . 2 3 2 0 . 2 4 הגדול הקטן ביותר ביותר 1 1 3 2 2 . 2 0 . 2 1 . 1 4 52

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר