עמוד:53

א . עשיריות - הכרה פעילויות 22 – 30 משמשות הכנה לנושא חיבור מספרים עשרוניים, שיילמד ביחידה הבאה . ב פעילות 22 אפשר למצוא את כמויות הצבע במכלים הן בשלבים ( בדומה למניית המשך ) והן על ידי חיבור . לדוגמה, ב סעיף ב : ב 5 . 1 ליטר 1 ליטר 5 . 0 ליטר 0 ליטר צבע ירוק : ליטר 5 . 1 ליטר 1 ליטר 5 . 0 ליטר 0 ליטר 5 . 1 ליטר 1 ליטר 5 . 0 ליטר 0 ליטר 2 . 3 תלמידים שונים מוצאים את הכמות בדרכים שונות : • על ידי חיבור, בעל פה או בכתב : 2 . 3 = 2 . 0 + 5 . 1 + 5 . 1 • על ידי מנייה בדרך נוחה, למשל : 5 . ,1 2 ( תוספת של 5 . 0 ) , 3 ( תוספת של 1 ) , 2 . 3 ( תוספת של 2 . 0 ) . ב פעילויות 23 – 30 עובדים עם ישרי מספרים או שנעזרים בהם . במהלך השנה למדו התלמידים לסמן שברים על ישר המספרים, ועכשיו הם יוסיפו גם את המספרים העשרוניים המתאימים לשנתות של העשיריות . בכל סעיף ב פעילות 24 וב פעילות 25 גודל הקפיצה בין שתי שנתות סמוכות הוא שונה ( אף שאורך הקטע המתאים לקפיצה זהה בכל הסעיפים ) . הינה דוגמה לאופן מציאת המספר המתאים לנקודה על ישר המספרים ב סעיף ג של פעילות 25 : ג 5 . 2 0 1 יש 5 קפיצות שוות בין 0 ל- 5 . 2 . מה גודלה של כל קפיצה ? ב סעיפים א ו- ב של הפעילות הזאת מצאו התלמידים את הגודל של כל אחת מחמש הקפיצות בין 0 ל- 250 ובין 0 ל- 25 ( 50 בסעיף א ו- 5 בסעיף ב ) . אפשר לראות שבגודלי הקפיצות מופיעה הספרה 5 ושערכה הולך ויורד פי ,10 ולכן ב סעיף ג גודל הקפיצה הוא 5 . 0 . לפיכך אחרי שתי קפיצות כאלה מ- 0 מגיעים ל- 1 . אפשר למצוא את המספר המתאים לנקודה בסעיף הזה גם בלי להיעזר בסעיפים הקודמים : ברור שהגודל של כל קפיצה קטן מ- ,1 ולכן אפשר לחשוב על מספרים עשרוניים או על שברים, לשער מה גודל הקפיצה או למצוא אותה ולבדוק אם לאחר 5 קפיצות כאלה אכן מגיעים למספר הנתון . 53

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר