עמוד:57

ב . עשיריות - חיבור וחיסור אפשר לפתור את פעילות 10 בלי תרגילים . יש לשים לב למספר החלקים השווים שאליהם כל ליטר מחולק . ב סעיף א למשל אפשר לראות שכל מרווח בין הסימונים על הקנקן מייצג עשירית ליטר . כדי למצוא כמה מיץ שתו, אפשר למנות את המרווחים בחלק הריק של הקנקן : יש 6 מרווחים כאלה, ולפיכך שתו מהקנקן 6 . 0 ליטר מיץ . ( במקרה הזה גם נשארו בקנקן 6 . 0 ליטר מיץ . ) אפשר גם לפתור את הסעיף בעזרת תרגיל : 6 . 0 = 6 . 0 - 2 . 1 . א 2 . 1 ליטר 0 ליטר 5 . 0 ליטר 1 ליטר שתו ליטר . מיץ ענבים 6 . 0 גם כדי לפתור את פעילות 11 אפשר להיעזר בציור מתאים של בקבוקים . ב פעילות 12 יש שני שלבים . בשלב הראשון יש למצוא מי מכל זוג ילדים הגיע ראשון בתחרות, כלומר מי מהם רץ פחות זמן מחברו, ובשלב השני יש למצוא את ההפרש בין שני הזמנים . למשל, ב סעיף א ניצח יצחק בתחרות, וכעבור 2 . 1 שניות הגיע שמואל לקו הסיום . אפשר לחשב את ההפרש בכמה דרכים, למשל לחשב בשלבים כמה זמן עבר בין 3 . 9 שניות ועד 5 . 10 שניות : 7 . 0 שניות מ- 3 . 9 עד ,10 ועוד 5 . 0 שניות מ- 10 עד 5 . ,10 כלומר 2 . 1 שניות בסך הכול . מי שמגיע לפתרון בעזרת חישוב בשלבים יכול לבדוק את תשובתו בעזרת תרגיל חיסור : 2 . 1 = 3 . 9 - 5 . 10 . אפשר לפתור את התרגיל הן בעזרת ריבועי עשיריות והן בדרכים אחרות, למשל כך : 2 . 1 = 3 . 0 - 9 - 5 . 10 . א יצחק : 3 . 9 שניות שמואל : 5 . 10 שניות 2 . 1 ההפרש : שניות את פעילות 13 פותרים באופן דומה לפעילות ,12 אך פעילות 14 , שבה ההפרש בין המספרים נתון ואחד או שניים מהמספרים חסרים, דורשת חשיבה שונה . דוגמאות : ב סעיף ב יש למצוא מספר הגדול ב- 4 . 0 מ- 1 . 1 . אפשר לעשות זאת באמצעות תרגיל החיבור הזה : 5 . 1 = 4 . 0 + 1 . 1 . ב < 1 . 1 ההפרש : 4 . 0 5 . 1 57

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר