עמוד:58

ב . עשיריות - חיבור וחיסור ב סעיף ג יש למצוא מספר הקטן ב- 5 . 0 מ- 1 . 1 . אפשר לעשות זאת באמצעות תרגיל החיסור הזה : 6 . 0 = 5 . 0 – 1 . 1 . ג > 1 . 1 ההפרש : 5 . 0 6 . 0 הצעה לפעילות מקדימה לפעילות 16 אפשר להציג לתלמידים את ציורי האריזות ב עמוד 159 ולבקש מהם להציע אפשרויות שונות לסוגי אריזות בקניית 5 . 7 ק"ג סוכר . אם צריך, אפשר להציע לתלמידים להיעזר בציורים של ריבועי העשיריות . יש כמה אפשרויות לסוגי האריזות בקניית 5 . 7 ק"ג סוכר, למשל : • אריזה אחת של 5 ק"ג ואריזה אחת של 5 . 2 ק"ג ( זאת האפשרות הפשוטה ביותר לתלמידים ) . • אפשר להחליף את האריזה של 5 ק"ג בשתי אריזות של 5 . 2 ק"ג ולקבל 3 אריזות של 5 . 2 ק"ג . • אפשר להמשיך ולהחליף את אחת האריזות של 5 . 2 ק"ג, למשל ב- 5 אריזות של 5 . 0 ק"ג, ולקבל 2 אריזות של 5 . 2 ק"ג ו- 5 אריזות של 5 . 0 ק"ג . באותו אופן אפשר להמשיך ולהחליף בכל פעם אריזה נוספת באריזות אחרות ולקבל מגוון אפשרויות . הדרך הזאת מובילה באופן שיטתי למציאת כל האפשרויות לסוגי האריזות בקניית 5 . 7 ק"ג סוכר . בכל שלב אפשר לכתוב תרגיל המתאים לתיאור המילולי, למשל : אריזה אחת של 5 ק"ג ואריזה אחת של 5 . 2 ק"ג : 5 . 7 = 5 . 2 + 5 . 3 אריזות של 5 . 2 ק"ג : 5 . 7 = 5 . 2 + 5 . 2 + 5 . 2 או 5 . 7 = 5 . 2 × 3 . אין הכוונה לעסוק בכפל מספרים עשרוניים בשלב הזה, אלא לאפשר לתלמידים להשתמש בביטוי מתמטי שיתאים לתיאור המילולי של אריזות הסוכר . בחלקה השני של פעילות 16 , בעמוד ,160 על התלמידים להשלים את הטבלה . ב סעיפים א – ד עליהם למצוא את המשקל הכולל של האריזות המוצגות . סעיפים ה – יא , שמוצג בהם רק המשקל הכולל, הם פתוחים . לכל משקל כולל אפשר למצוא אפשרויות שונות של אריזות מתאימות . ב סעיפים ט – יא יש למצוא כמה אפשרויות לסוגי האריזות לקניית 6 . 17 ק"ג סוכר, על פי האילוצים המופיעים בטבלה : ב סעיף ט – בלי אריזות של 5 . 0 ק"ג ב סעיף י – בלי אריזות של 5 . 0 ק"ג ושל 5 ק"ג ב סעיף יא – בלי אריזות של 5 . 0 ק"ג, של 5 . 2 ק"ג ושל 5 ק"ג . לפני הפעילות אפשר להזכיר לתלמידים ש- 1 ק"ג = 1,000 גרם . עשירית אחת של 1 ק"ג היא עשירית של 1,000 גרם, ולכן היא שווה ל- 100 גרם, כלומר 6 . 17 ק"ג שווה ל- 17 ק"ג ו- 600 גרם או ל- 17,600 גרם . 58

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר