עמוד:67

ג . מאיות - הכרה בכל סעיף ב פעילויות 25 ו- 26 גודל הקפיצה בין כל שתי שנתות סמוכות שונה, אף שאורך הקטע המתאים לכל קפיצה זהה בכל הסעיפים . הינה דוגמה לדרך למצוא את המספרים המתאימים לנקודות המסומנות על ישר המספרים ב סעיף ב של פעילות 26 : העשירית ( 1 . 0 ) מחולקת לעשרה חלקים שווים . לכן, כפי שלמדו התלמידים מהעבודה עם ריבוע המאיות ועם טבלת המבנה העשרוני, גודלו של כל חלק כזה הוא מאית אחת . הינה הפתרון : ב 1 . 0 0 שי מ ו לב : העשיריתהעשירית מ חולקת ל- 01חלקים שווים . 08 . 0 04 . 0 01 . 0 ב פעילויות 27 ו- 28 מומלץ להציע לתלמידים למצוא תחילה את גודל הקפיצה בין כל שתי שנתות סמוכות בכל ישר . בדוגמה של פעילות 29 מופיע ישר מספרים, והוא יכול לסייע לתלמידים לפתור גם את שאר הסעיפים בפעילות . לעומת זאת ב פעילות 30 החלק מתוך ישר המספרים המופיע בדוגמה אינו ארוך דיו כדי לסייע לפתור כל סעיפי השאלה . התלמידים יכולים להאריך את הישר או לדמיין את המשכו . ב פעילויות 31 – 40 התלמידים עוסקים בהשוואה בין מספרים עשרוניים מהסוגים שנלמדו עד כה . בפרק יש התייחסות לתפיסות שגויות שנמצאו במחקרים, כאלה הנובעות בעיקר מהכללות הקשורות למספרים השלמים . חשוב לציין שככל שישתמשו התלמידים בציורי הריבועים ובטבלה העשרונית או ידמו את הציור או יחשבו על הטבלה, כך יקטן הסיכוי שלהם לטעות . ב פעילות 31 , לדוגמה, משווים בין 18 . 3 ל- 4 . 3 . יהיו תלמידים שיטעו ויחשבו ש- 18 . 3 גדול מ- 4 . 3 משום ש- 18 גדול מ- 4 או מפני שיש לו ספרות רבות יותר . אם הם ייעזרו בריבועים או יחשבו על ערכי הספרות שמימין לנקודה הם יבחינו בטעות . כתב סתרים - צורות במקום מספריםכתב סתרים - צורות במקום מספרים עמוד 181 פעילות 33 עוסקת בפירוק מספר לפי המבנה העשרוני שלו . פעילות כתב הסתרים בעמוד 169 שימשה הכנה לפעילות הזאת . הינה הפתרון של סעיף ד : 1 . 0 = 1 = 10 = 100 = ד = × 2 + × 2 + × 2 2 . 0 2 20 1 . 0 1 10 2 . 22 67

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר