עמוד:74

ה . אלפיות - הכרה בת שבע, לעומת זאת, מביטה בציור הריבועים ורואה 124 אלפיות . אומנם היא יודעת לכתוב שבר מתאים לציור וגם להשלים את הטבלה העשרונית בהתאם, אולם אינה יודעת מה המספר העשרוני המתאים לציור . הטבלה שקיבלה בת שבע אינה טבלה "יעילה" . בטבלת מבנה עשרוני "יעילה" המספר הגדול ביותר שאפשר לכתוב בכל תא הוא 9 . כדי להגיע לטבלה כזאת יש צורך בשתי המרות : המרה של 120 אלפיות ב- 12 מאיות ולאחר מכן המרה של 10 מאיות בעשירית אחת . הינה הטבלה אחרי שתי המרות : 1 1 1,000 1 100 110 10 לפני המרה 124 אחרי ההמרה הראשונה אחרי ההמרה השנייה 412 421 בעזרת הטבלה ה"יעילה" אפשר לעבור למספר העשרוני המתאים : 124 . 0 . הדימויים השונים של המספרים שיש לתלמידים שונים יכולים להסביר לעיתים את השונות בקריאת המספרים . יש תלמידים שיקראו את המספר אפס נקודה אחת שתיים ארבע , ואולי הם, כמו דורית, רואים בדמיון עשירית אחת, שתי מאיות וארבע אלפיות ; ויש שיקראו את המספר אפס נקודה מאה עשרים וארבע , ואולי הם, כמו בת שבע, רואים בדמיון מאה עשרים וארבע אלפיות . שני השמות נכונים ויש לקבל את שניהם . חשוב שהתלמידים יראו בדמיונם את שני הייצוגים גם יחד . ב פעילות 4 אפשר לראות בציורי הריבועים את השוני הניכר בין המספרים, שלכאורה דומים : 405 . 0 ב סעיף א ו- 045 . 0 ב סעיף ב . פעילויות 5 – 9 עוסקות במבנה העשרוני של המספרים שיש להם שלוש ספרות מימין לנקודה העשרונית ובייצוגים השונים שלהם . 124 ? בת שבע איך א ד ע מ ה ה מ ס פ ר העשרו נ י ה מ תאים ל- 1,000 1 1 1,000 1 100 110 10 124 74

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר