עמוד:86

מבוא מבוא בפינת פינת הבלש חוקרים סדרות שיש בהן חוקיות . בכיתות א – ג עסקו התלמידים בהרחבה בסדרות שיש בהן דגם חוזר . הם פגשו סדרות של צבעים, צורות, חפצים וסימנים מופשטים, ולמדו לזהות בהן את הדגם החוזר ולחזות את המשך הסדרה לפיו . הם הכירו משפחות של דגמים חוזרים מאותו סוג ולמדו למיין סדרות לפי סוג הדגם החוזר בהן . כמו כן בכיתות הקודמות עסקו התלמידים בסדרות מתפתחות – סדרות של צורות שכל צורה בהן ( מלבד הראשונה ) מורכבת מהצורה הקודמת לה בתוספת כלשהי . התוספת היא קבועה בכל הסדרה, והיא שמגדירה את החוקיות של הסדרה . בכיתה ג התחילו התלמידים לקשר בין סדרות של צבעים ושל צורות ובין סדרות של מספרים . הם עסקו בסדרות שיש בהן דגם חוזר ושאיבריהן ממוספרים, וקשרו בינן ובין סדרות של מספרים בקפיצות שוות ( סדרות חשבוניות ) . גם סדרות של צורות שיש בהן תוספת קבועה מצורה לצורה קושרו לסדרות של מספרים . בכיתה ד עסקו התלמידים בצורה מעמיקה יותר בסדרות של מספרים בהקשרים שונים, והמספרים בסדרות תמיד ייצגו משהו מוחשי . בכיתה ה התלמידים מתמקדים בחוקיות בסדרות של מספרים בלי הקשרים נוספים . הם לומדים לזהות סוגים שונים של חוקיות, לנסח חוקיות ולבנות סדרות על פי חוקיות נתונה . העבודה בפינת פינת הבלש היא ברובה עבודה עצמאית . הפינה אינה תלויה ברצף הלימוד של הפרקים בספר, ואפשר לפתור את הפעילויות בה בכל זמן שרוצים . ברוב הפעילויות יש אפשרות לבדיקה עצמית . * * * הפעילות הראשונה של הפינה בספר הזה מופיעה ב עמוד 14 . הפעילות הזאת דומה לאלה שפגשו התלמידים בספר 13 . נתונה בה סדרת מספרים, והתלמידים מתבקשים להשלים את המספרים הבאים בסדרה ואת תיאור החוקיות . בכל הפעילויות האלה יש בדיקה עצמית : מעל אחד המספרים שצריך להשלים יש ציור של פרפר, ואותו פרפר מופיע גם באחד העמודים הבאים כשלידו המספר המתאים . ב עמוד 27 התלמידים פוגשים סדרה מסוג חדש, הנקראת סדרת פיבונאצ'י, על שם המתמטיקאי שתיאר אותה לראשונה . החוקיות בסדרת פיבונאצ'י מוגדרת כך : החל מהמספר השלישי כל מספר הוא הסכום של שני המספרים שלפניו . זאת הסדרה הראשונה שהתלמידים פוגשים שכל מספר בה תלוי לא רק במספר הקודם לו, אלא בשני המספרים הקודמים לו . הפעילות הזאת מיועדת לעבודה עם המורה, וכדאי ללוות אותה בדיון . מומלץ לעבוד בהתחלה עם ספר סגור ולכתוב את הסדרה על הלוח כדי לאפשר לתלמידים לחשוב על הסדרה בעצמם ולא לחפש ישר את הגדרת החוקיות המופיעה בהמשך הפעילות . . . . , 21, 13, 8, 5, 3, 2, 1, 1, 1 + 0 + 86

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר