עמוד:9

ב . כפל וחילוק אפשר להמחיש את הפעילות גם בעזרת מאזניים מאוזנים . אם מורידים גדלים שווים משני הצדדים, השוויון נשמר . בתרגיל מורידים 3 מכל צד, וכך בצד אחד נשארים שני משולשים ובצד האחר נשאר 4,000 . 4,000 לפיכך : = + 2,000 ולכן : = סעיף ב דומה ל סעיף א , אך + הוחלף ב- × 2 . לאחר שהתלמידים פותרים את סעיף ב , אפשר לתת להם לנסות לפתור משוואות דומות בלי תרגילי עזר . 2,107 = 7 + + + = למשל : 8,890 = 10 + × 4 = ב פעילות 11 עוסקים במספרים גדולים בהקשר מחיי היום-יום . על התלמידים להשלים חלק מהנתונים בעצמם ( למשל משקל של מהדק ) , להיעזר באומדן ולפתור תרגילי כפל וחילוק . הבעיות שבפעילות מורכבות, ולכן כדאי שהתלמידים יעבדו בקבוצות, וכך יתרום כל תלמיד את חלקו בפתרון הבעיה . לדוגמה, סעיף ה : ה . האם אתם מסוגלים לקפוץ למרחק של 1,000 גפרורים המסודרים כמו בציור ? הסבירו : לשאלה הזאת כמה שלבים . יש לברר מה גודל הקפיצה שהתלמיד מסוגל לקפוץ : כל קבוצה יכולה להגדיר מהי קפיצה, האם קפיצה מהמקום או קפיצה לרוחק ( רגל אחר רגל ) ; יש למצוא דרך לחשב מה עובי הגפרור ( למשל להצמיד גפרורים זה לזה ולבדוק כמה יש להצמיד כדי להגיע ל- 10 ס"מ ) , וכן הלאה . יוצא מן הכלל עמוד 15 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 101 – 107 ) ב פעילות 12 התלמידים מתבקשים להשתמש במגוון אסטרטגיות שנלמדו עד כה, כמו עיגול מספרים, אומדן, סימני התחלקות וכדומה . 9

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר