עמוד:10

ב . כפל וחילוק הינה דוגמה לדרך לפתור את סעיף ה : ה 7,839 = 23 × 613 = 7 × 1,007 = 39 × 201 = 3 × 2,411 נוח להסתכל על ספרת היחידות של התוצאה ( 9 ) . רק בתרגיל אחד אין לתוצאה ספרת יחידות מתאימה, התרגיל = 3 × 2,411 . אם משתמשים באומדן, אפשר לדעת שהתרגיל = 23 × 613 אינו מתאים משום שתוצאתו גדולה מ- 10,000 . נותרו שני תרגילים : את התרגיל = 7 × 1,007 קל לפתור בעל פה, וקל גם לראות שהתוצאה קרובה יותר ל- 7,000 מל- ,8,000 ולכן התרגיל המתאים הוא = 39 × 201 . ב פעילות 14 לפני שהתלמידים פותרים, הם מתבקשים להתבונן בתרגילים ולענות על שאלות הנוגעות לסדר הגודל של התוצאה, לספרת היחידות שלה ולזוגיות שלה . חשוב מאוד לשמוע את שיקולי התלמידים ולעודד אותם להגיב לשיקולים של חבריהם . הינה תשובות אפשריות : 14 . » התבוננו בתרגילים שלמטה בלי לפתור אותם וענו על השאלות : > באילו מהסעיפים התוצאה היא מספר אי-זוגי ? התוצאה אי-זוגית רק אם שני הגורמים אי-זוגיים, ולכן רק סעיף ג מתאים . > באילו מהסעיפים ספרת היחידות של התוצאה היא 9 ? די להתבונן בספרות היחידות של הגורמים, ולכן רק סעיף ג מתאים . > באילו מהסעיפים התוצאה גדולה מחצי מיליון ? כדי לענות על השאלה הזאת, כדאי להשתמש באומדן . למשל, את התרגיל ב סעיף ג אפשר להשוות לתרגיל = 10 × 50,000 , שתוצאתו היא חצי מיליון . לפיכך התוצאה של התרגיל ב סעיף ג גדולה מחצי מיליון . > באיזה סעיף התוצאה היא הקטנה ביותר ? התוצאה הקטנה ביותר היא של התרגיל ב סעיף ד . 10

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר