עמוד:34

א . שברים ומספרים עשרוניים – המכנים שונים מ- 10 , מ- 100 ומ- 1,000 ב פעילות 11 על התלמידים להשתמש בכלל ההרחבה שנלמד : כדי למצוא מספר עשרוני השווה לשבר נתון, יש להרחיב את השבר לשבר שהמכנה שלו הוא ,10 ,100 ,1,000 וכן הלאה . ב סעיפים ח ו- ט מרחיבים לראשונה לשברים שהמכנה שלהם הוא 1,000 . סעיף ט מוגדר אתגר משום שמציאת גורם ההרחבה קשה : ראשית יש למצוא מה המכנה המתאים, ואחר כך לפתור את התרגיל = 8 : 1,000 . 1 ט = 8 125 125 125 125 . 0 = 1,000 כל השברים שב פעילות 12 הם שברי יחידה ( שברים שהמונה שלהם הוא 1 ) , ולכן קל יחסית לעשות איתם חישובים בעל פה . לצורך החישובים כדאי למצוא קודם מספרים עשרוניים המתאימים לשברים ואז לחבר את המספרים העשרוניים, כמו בדוגמה : יואל קנה שקית אורגנו ושקית כורכום . חישוב : 5300 ק״ג 12 . בחנות התבלינים אורזים את התבלינים בשקיות, כל תבלין בשקית בעלת משקל שונה, ושוקלים יחד את התבלינים של כל קונה . » מה יראה צג המאזניים בכל קנייה ? כורכום אורגנו פטרוזיליהכמון פלפל שחור 1 ק״ג 1 ק״ג 10 4 1 ק״ ג 1 ק״ג 0 2 1 ק ״ ג 25 5 1 1 1 . 0 = 10 25 . 0 = 4 דד וגוג ממ הה 35 . 0 = 25 . 0 + 1 . 0 בחלקה השני של הפעילות אפשר לדון עם התלמידים באפשרויות שכתבו ולהציג שאלות נוספות לדיון : האם אפשר לקנות שקיות מסוג אחד בלבד שמשקלן הכולל הוא 55 . 0 ק"ג ? מאיזה סוג וכמה ? האם יש אפשרות אחת בלבד ? ב פעילות 13 אפשר תחילה לבקש מהתלמידים להשלים שברים מתאימים באי-שוויונות האלה : 6 7 < < 25 1 25 2 < < 35 45 < < 2020 אם מרחיבים כל אחד מהשברים הנתונים לשבר שהמכנה שלו הוא 10 או ,100 אפשר למצוא מספרים עשרוניים מתאימים . 34

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר