עמוד:44

ג . חיבור וחיסור במאונך ויפתרו אותו בדרך הנכונה, כך : ב = 34 . 6 + 5 . 12 1 6 81 2 3 8 5 4 4 . . + . ב דיון התלמידים מתבקשים להשוות בין התרגילים בשני הסעיפים . • במה התרגילים בסעיפים א ו-ב דומים זה לזה ? במה הם שונים זה מזה ? דד יוןיון • כשכותבים את התרגילים במאונך, במה הם שונים זה מזה ? • האם אתם מעוניינים לתקן את הפתרון שלכם בתרגיל שבסעיף ב ? בשני התרגילים יש אותן ספרות, אך בתרגיל בסעיף א יש שני מספרים שלמים תלת-ספרתיים, ואילו בתרגיל בסעיף ב יש מספרים עשרוניים . בכתיבה במאונך בתרגיל בסעיף א כותבים את כל הספרות זו מתחת לזו, אך אם כותבים כך את התרגיל בסעיף ב, מקבלים פתרון שגוי . מהדיון הזה מגיעים לכלל : כשכותבים תרגיל במאונך, יש להקפיד לכתוב מאיות מתחת למאיות, עשיריות מתחת לעשיריות, יחידות מתחת ליחידות וכן הלאה . כדי לבסס את הכלל הזה אצל התלמידים, אפשר לתת להם כפעילות נוספת תרגילי חיבור של מספרים שלמים באורכים שונים, למשל : = 34 + 5,065 או = 4 + ,378 ולבקש מהם לכתוב אותם במאונך ולפתור אותם . גם במקרים כאלה התלמידים ייווכחו ( או ייזכרו ) שיש להקפיד לכתוב כל ספרה מתחת לספרה בעלת אותו ערך . פעילות 4 משלבת בין אומדן ובין פתרון תרגילים במאונך . לפני שהתלמידים פותרים את התרגילים, הם מנסים להתאים לכל תרגיל את תוצאתו בלי לחשב עד הסוף . הכוונה היא שייעזרו באומדן ובסדר גודל . למשל, ב סעיף א : א = 03 . 4 + 38 . 0 בעזרת אומדן אפשר לראות שהתוצאה היא " 4 ומשהו", ולכן מתוך התוצאות הנתונות רק התוצאה 41 . 4 מתאימה . פעילות 6 מחזקת את תובנת המספרים ואת יכולת האומדן של התלמידים בתרגילי חיבור של מספרים עשרוניים . תלמידים רבים נוהגים לפתור תרגילי חיבור וחיסור, בייחוד תרגילים במאונך 44

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר