עמוד:46

ג . חיבור וחיסור במאונך הפתרון של דניאל, המוצגת בפעילות הזאת, נועדה לסייע לקושי : דניאל מחליף את המספר 5 במספר 00 . ,5 כלומר כותב 0 בספרת המאיות ובספרת העשיריות של המחוסר . ב דיון כדאי לשאול את התלמידים אם דניאל פתר נכון את התרגיל ולבקש מהם להסביר מדוע . כדאי לחדד את העקרונות האלה : • מקום ריק בספרת המאיות פירושו 0 מאיות . • כשאין מאיות לחסר מהן, יש להמיר עשירית אחת ב- 10 מאיות . אותם עקרונות תקפים גם בנוגע למקום ריק בספרת העשיריות . הינה פתרון התרגיל של דניאל : 005 . - 603 . 49 9 10104 . 1 אפשר לבדוק בעזרת אומדן אם התוצאה הגיונית, ובעזרת תרגיל חיבור אם התוצאה נכונה . יוצא מן הכלליוצא מן הכלל עמוד 81 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 101 – 107 ) ב פעילות 9 יש לשים לב לכך שנוסף על תרגילי החיסור יש גם תרגיל חיבור אחד ב סעיף ג . ב פעילות 11 מוצג יישום של השימוש במספרים עשרוניים בחיי היום-יום בהקשר של מחירים . על התלמידים להביא בחשבון את העובדה שלא קיימים מטבעות של אגורה, שהיא למעשה מאית של שקל ( 01 . 0 ) , ומומלץ לדון בכך עם התלמידים . לפיכך ב סעיף א מר כהן אינו יכול לשלם במטבעות את הסכום המדויק עבור כל המצרכים שקנה . אם הוא ייתן לקופאית 20 שקלים, הוא אמור לקבל עודף של 02 . 1 שקלים ( 02 . 1 = 98 . 18 – 20 ) , אך מכיוון שלא קיימים מטבעות של אגורה, הוא יקבל עודף של שקל אחד בלבד . דרך אחרת לענות על השאלה הזאת היא על ידי עיגול המספר 98 . 18 ל- ,19 ולפיכך הוא יקבל עודף של שקל אחד . מאותה סיבה ב סעיף ב השקית שנתן מר כהן לשכנו, ששילם לו במטבעות את הסכום המדויק, יכולה להיות רק שקית הקלמנטינות . פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 83 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 95 – 100 ) ב פעילות 12 התלמידים מתבקשים לפתור את התרגילים שהם יכולים לפתור בעל פה ואת השאר לפתור במאונך . חשוב להרגיל אותם להתבונן בתרגילים שלפניהם ולהיעזר בתובנת המספרים כדי להבחין בין תרגילים שהם יכולים לפתור בעל פה ובין תרגילים שבהם הם זקוקים 46

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר