עמוד:47

ג . חיבור וחיסור במאונך לחישוב במאונך . החישוב בעל פה חשוב משום שהוא מחדד ומחזק את תובנת המספרים העשרוניים . דוגמאות לפתרונות בעל פה : סעיף ב : ב = 25 + 25 . 5 כדי לפתור את התרגיל, על התלמידים לבדוק מה ערכי הספרות במספר ועל סמך זה להחליט איזו ספרה יחברו לאיזו ספרה . הסבר אפשרי : מחברים ל- 25 שלמים מספר גדול מ- 5 שלמים, ולכן בתוצאה יהיו 30 שלמים . יש להמשיך לחבר – מוסיפים 25 מאיות לתוצאה – ולפיכך הסכום הוא 25 . 30 . סעיף ג : ג = 9 . 10 - 30 הינה דוגמאות לדרכי פתרון של תלמידים : 1 . כמה יש להוסיף ל- 9 . 10 כדי לקבל 30 ? מוסיפים עשירית אחת כדי להגיע מ- 9 . 10 ל- 11 . כלומר כדי להגיע ל- 20 מוסיפים 1 . 9 . כדי להגיע מ- 20 ל- 30 מוסיפים עוד ,10 וביחד מקבלים 1 . 19 . הדרך הזאת היא פתרון תרגיל חיסור על ידי השלמה בחיבור : 30 = 1 . 19 + 9 . 10 20 = 1 . 9 + 9 . 10 11 = 1 . 0 + 9 . 10 2 . כשמחסרים 10 מ- 30 מקבלים 20 . יש לחסר עוד 9 עשיריות מ- ,20 ולכן מקבלים 1 . 19 . הדרך הזאת היא חיסור השלמים ואחר כך חיסור חלק השבר : 1 . 19 = 9 . 0 – 20 20 = 10 – 30 אף שלא לכל התלמידים קל לפתור תרגיל כזה בעל פה, מומלץ לחשוף אותם לכך . תלמידים שונים יציעו דרכים שונות, וכך יעשירו את היכולת שלהם לחשב בעל פה ויחזקו את תובנת המספרים שלהם . יוצא מן הכלליוצא מן הכלל עמוד 85 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 101 – 107 ) פעילות 14 מחזקת אף היא את תובנת המספרים בפעולות החיבור והחיסור . אפשר לדון עם התלמידים באפשרויות השונות להשלמה בכל סעיף . הצעה לפעילות מקדימה מציגים תרגיל חיבור או חיסור, שרק המספר הראשון בו נתון . לדוגמה : _____ = ______ + 4 . 16 או _____ = ______ - 4 . 25 47

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר