עמוד:70

א . הכרת הממוצע ב פעילות 3 התלמידים מיישמים את הרעיון של מציאת ממוצע על ידי העברת פריטים מקבוצה לקבוצה עד לקבלת שוויון בהקשרים חדשים . יש לעודד תלמידים להשתמש בעיפרון ו"להעביר" פריטים על ידי כך שהם מוחקים אותם במקום אחד ומציירים אותם במקום אחר עד לקבלת שוויון בין הקבוצות . תלמידים המתקשים לדמיין את ההעברה יכולים לייצג את התמונות שבפעילות בעזרת חפצים קטנים על השולחן ( דיסקיות, חרוזים, גפרורים, שעועית ) ולבצע את ההעברה בפועל . ב פעילות 4 התלמידים מגלים את הדרך לחשב ממוצע בעזרת תרגיל ואת הקשר בין החישוב ובין האופן שבו מצאו ממוצע עד כה . כדאי לפתור את הפעילות יחד עם התלמידים . במצב הזה לא פשוט להעביר קלמנטינות מעמודה לעמודה משום שההפרשים בין המספרים גדולים . התלמידים מגלים שאם הם מוצאים את מספר הקלמנטינות בכל העמודות יחד ומחלקים אותו ב- 4 הם יכולים למצוא כמה קלמנטינות יהיו בכל עמודה לאחר שישוו את העמודות . ב סעיף ד התלמידים מסמנים את הממוצע שחישבו בדיאגרמה ורואים שהיה אפשר להגיע לאותו ממוצע גם על ידי העברת קלמנטינות בין העמודות . בסוף הפעילות מסכמים : אפשר למצוא ממוצע על ידי חישוב : מחשבים את הסכום של כל המספרים ומחלקים אותו במספר המספרים . ב פעילות 5 התלמידים מתבקשים לראשונה לחשב ממוצע של מספרים המייצגים דבר מופשט – מספר דפים, שאי אפשר להעביר ממבחן למבחן . חשוב לוודא שהתלמידים מבינים שגם במקרה הזה אפשר לחשב ממוצע כמו קודם . העברת המשבצות היא דרך חישוב, ואין צורך לעשות אותה בפועל . יש בפעילות הזאת גם מקרה שבו אחד המספרים הוא 0 ( מבחן 3 בחודש חשוון ) , ואפשר לראות זאת בדיאגרמה בכך שאין משבצות צבועות בעמודה של משחק 3 . אם התלמידים מוצאים את הממוצע בעזרת העברת משבצות, עליהם למלא גם את העמודה הזאת . ב פעילות 6 מחשבים ממוצע של מספרים בלי דיאגרמה . שימו לב לכך שאצל משפחת ברקאי יש ילדה שקטפה 0 קלמנטינות . המספר 0 אינו תורם לסכום הקלמנטינות הכולל, אך הילדה שקטפה 0 קלמנטינות היא אחת מחמש הילדות שמחלקות את הקלמנטינות שווה בשווה ביניהן . ב פעילות 7 התלמידים עוסקים בממוצע בהקשר בעל משמעות עבורם – המלצות על ספרים בספריה . כדאי לפתוח את הפעילות בדיון על ספרים עכשוויים ולהציע לילדים ליצור דיאגרמות משלהם הדומות לאלה המופיעות בפעילות . אפשר לעשות פרויקט קטן שבו תלמידי הכיתה יוצרים יחד דף המלצות על סספרים לכל בית הספר . שימו לב לכך שכשעוסקים בנתוני אמת, פעמים רבות מקבלים ממוצע שאינו מספר שלם . אין בכך בעיה, וטוב שהתלמידים יהיו מודעים לכך שממוצע יכול להיות מספר שאינו שלם . בהמשך הפרק עוסקים בכך במפורש . כדי להתמודד עם חישוב הממוצע במקרים כאלה, אפשר להסתפק בממוצע מקורב . למשל, אם ספר מסוים 70

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר