עמוד:71

א . הכרת הממוצע קיבל מהתלמידים את הציונים ,8 6 ו- ,9 סכום הציונים הוא ,23 מספר שאינו מתחלק ב- 3 . עם זאת הוא קרוב ל- ,24 המתחלק ב- ,3 והמנה היא 8 . אפשר לומר שהציון הממוצע שקיבל הספר הוא קרוב ל- 8 . ב דיון שבסוף פעילות 8 עולה ההבחנה בין הוספת נתון שערכו 0 ובין אי הוספת נתון . אם יעברו בני משפחת ישראלי לדירה 6 בבניין, תהיה בבניין משפחה חדשה שמספר הילדים בה הוא 0 . לכן כשמחשבים את ממוצע הילדים במשפחה בבניין צריך לחלק את מספר הילדים בבניין ( שלא השתנה ) ל- 6 משפחות במקום ל- 5 משפחות, ומקבלים ממוצע שונה מהממוצע שהיה בלי משפחת ישראלי . לעומת זאת אם מחשבים את הגיל הממוצע של הילדים בבניין, מחשבים את סכום הגילים ומחלקים אותו במספר הילדים . עם הצטרפותם של בני משפחת ישראלי לבניין לא נוסף ילד, ולכן ממוצע הגילים נותר ללא שינוי . ב פעילות 9 מצופה מהתלמידים להפעיל חשיבה ביקורתית ולבדוק מתי ממוצע משקף ערך רלוונטי למצב מסוים ומתי לא . פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 131 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 95 – 100 ) פעילות 10 עוסקת בחישוב ממוצע של מספרים גדולים . בפעילות דיאגרמה המציגה נתונים על מספר הצעדים שצעדה פרידה בכל יום במשך שבוע . הדיאגרמה מתחילה מהמספר 8,000 משום שכל המספרים המוצגים בה גדולים מ- 8,000 . חישוב מלא של סכום הצעדים הוא מסורבל וקשה כי המספרים גדולים, אולם אפשר למצוא את מספר הצעדים הממוצע גם בלי חישוב, על ידי העברת משבצות בין העמודות בדיאגרמה . יש להעביר את המשבצות רק בחלק העליון של הדיאגרמה, ולכן אפשר לעשות זאת אף שלא רואים את החלק התחתון של העמודות . הינה דרך למצוא את הממוצע בעזרת הדיאגרמה : ש ו ה ד ג ב א 11,000 10,800 10,600 10,400 10,200 10,000 9,800 9,600 9,400 9,200 9,000 8,800 8,600 8,400 8,200 8,000 מ ס פ ר ה צ ע ד ים 10,400 10,200 10,000 10,200 ימים 4 6 5 2 8 31 8 5 6 3 4 1 2 7 7 הממוצע הוא 9,800 צעדים ביום . 71

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר