עמוד:100

פינת הבלש בפעילות ב עמוד 83 התלמידים בונים סדרות לפי חוקיות נתונה . החוקיות בסדרות האלה שונה מהחוקיות בסדרות שעסקו בהן עד כה משום שסוג הקשר בין המספרים תלוי בזוגיות של כל מספר : אם המספר זוגי, המספר שאחריו קטן ממנו פי 2 . אם המספר אי-זוגי, המספר שאחריו גדול ממנו ב- 1 . הינה הפתרון של הפעילות : פפ יי ננ ת הבלשת הבלש המשיכו את הסדרות לפי החוקיות : אם המספר זוגי, המספר שאחריו קטן ממנו פי 2 . אם המספר אי-זוגי, המספר שאחריו גדול ממנו ב- 1 . . . . , , , , , , , , , 44, . . . , , , , , , , , , 55, . . . , , , , , , , , , 51, . . . , , , , , , , , , 38, 1 2 1 2 4 3 6 12 11 22 1 2 1 2 4 8 7 14 28 56 2 1 2 4 8 7 14 13 26 52 2 1 2 4 3 6 5 10 20 19 מעניין לראות שלא משנה באיזה מספר מתחילים, מגיעים לבסוף למספרים . . . 1 2, 1, 2, וכן הלאה . אפשר להציע לתלמידים לבחור מספרים נוספים להתחיל מהם את הסדרה ולבדוק מתי מופיע בסדרה בפעם הראשונה המספר 1 . האם ככל שהמספר הראשון גדול יותר כך המספר 1 מגיע מאוחר יותר ? ב עמוד 86 יש סדרה בעלת חוקיות מסוג חדש . כדאי לעודד את התלמידים לנסות למצוא את החוקיות בעצמם לפני שהם קוראים את ה דיון . הינה הפתרון של הפעילות : שני התיאורים שבדיון, של אורי ושל מנדי, הם תיאורים נכונים של החוקיות בסדרה . ב עמוד 108 יש סדרה בעלת חוקיות דומה, הפעם בלי דיון . כדאי להציע לתלמידים המתקשים למצוא את החוקיות בסדרה להסתכל שוב בסדרה שבעמוד 86 . פפ יי ננ ת הבלשת הבלש המשיכו את הסדרה ותארו את החוקיות שלה . מעל איזה מספר הפרפר מרחף ? חפשו אותו בעמודים הבאים ובדקו את תשובתכם . . . . , , 31, 15, 7, 3, 1, חוקיות הס ד רה : אורי אמר : אם מכפילים מספר בסדרה ב- 2 ומוסיפים לו 1 מקבלים את המספר שאחריו . מנדי אמר : אם מסתכלים על ההפרשים בין המספרים מקבלים סדרה חדשה שכל מספר בה גדול פי 2 מהמספר שלפניו . האם אורי צודק ? האם מנדי צודק ? דד יוןיון 255 127 63 100

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר