עמוד:6

מבוא לפרק בפרק לתלמיד, לפני העיסוק בזוויות במצולעים, עוסקים בזוויות כנושא בפני עצמו . משווים זוויות בעזרת שקף להשוואת זוויות, אומדים גדלים של זוויות ולומדים למדוד זוויות במעלות . אומדן זוויות חשוב לפתח יכולת אומדן של גודל זוויות, למשל : היכולת להבחין בין זווית של ° 100 ובין זווית של ° 160 ( שתיהן קהות, אך אחת גדולה רק במעט מ-° 90 והאחרת קרובה יותר ל-° 180 ) . כמו כן יכולת האומדן חשובה כשמשתמשים במד זווית רגיל, כדי להחליט על איזו סקלת מספרים להסתכל . האומדן מבוסס במידה רבה על הכרת הסוגים השונים של זוויות והמידות המתאימות להם . זווית נישאה זווית נישאה מ-° 360 . זווית נישאה, כאמור, היא זווית הגדולה מ-° 180 וקטנה במצולעים קעורים לפחות אחת הזוויות היא זווית נישאה . הקשר בין המרובעים השונים חשוב להדגיש שכל מרובע העומד בדרישות של הגדרת סוג מסוים של מרובעים נכלל בסוג הזה . למשל : בהגדרת המעוין נדרש שלמרובע יהיו ארבע צלעות שוות . אם כן, כל מרובע שכל צלעותיו שוות הוא מעוין . מכך נובע שגם ריבוע הוא מעוין, שכן הוא עומד בדרישות של הגדרת המעוין . אפשר לומר שריבוע הוא מעוין מיוחד, שמלבד היותו מעוין יש לו גם תכונות נוספות ( זוויות ישרות ) . בין סוגי המרובעים יש קשרי הכלה שחשוב להבין כדי לקבל תמונה מלאה על סוגי המרובעים . אפשר להדגים את הקשרים בין סוגי המרובעים בעזרת התרשים הזה : מקבילית דלתון מעוין ריבוע מלבן מרובע כלשהו טרפז טרפז שווה שוקיים 6

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר