עמוד:37

ג . מקביליות ב פעילות 2 מתמקדים בסרטוט מרובעים בלבד בעזרת הסרגלים . 2 . מעיין מסרטטת מרובעים שונים בעזרת סרגלי המקבילים כך : 123 היא מ סר טט ת ז וג ק ט עים ז ה ה מ רובע שהתקבל : מ קבילים בע ז רת אח ד היא מ סר טט ת ז וג ק ט עים הסרגלים : מ קבילים נ וסף בע ז רת הסרגל האחר : הינה סוגי המרובעים שאפשר לסרטט בעזרת סרגלי המקבילים : • מקביליות – כל מרובע הנבנה בעזרת שני סרגלים גם מאותו צבע וגם משני צבעים שונים . • מעוינים – כל מרובע הנבנה משני סרגלים מאותו צבע . • מלבנים – כל מרובע הנבנה משני סרגלים המאונכים זה לזה גם מאותו צבע וגם משני צבעים שונים . • ריבועים – כל מרובע הנבנה משני סרגלים המאונכים זה לזה מאותו צבע . במהלך היחידה משתמשים באוסף המרובעים המופיע ב עמוד 31 . אלה סוגי המרובעים שבאוסף : מקביליות : ,1 ,2 ,3 ,5 ,8 ,11 12 מלבנים : ,8 ,11 12 מעוינים : ,3 ,5 8 ריבועים : 8 דלתונים : ,3 ,5 ,6 ,8 9 טרפזים : ,7 ,10 13 מרובעים שאינם שייכים לשום סוג : 4 . התלמידים עסקו בשנים קודמות בסוגי המרובעים השונים . כאמור, בכיתה ה הדגש הוא ביחסי ההכלה בין הסוגים השונים . הקושי להבין את יחסי ההכלה הוא גם לוגי וגם נובע מההכרח לפעול רק לפי הגדרות ולא לפי ייצוגים קבועים רגילים בשימוש בחיי היום-יום . למשל, הייצוג השכיח היום-יומי של מלבן הוא מרובע שזוויותיו ישרות ולו אורך ורוחב השונים זה מזה באורכם, והייצוג האופייני של מקבילית הוא של מרובע שאין בו זוויות ישרות ושני זוגות הצלעות המקבילות שבו שונים באורכם ; לכן קשה להבין שמלבן יכול להיות גם ריבוע ומקבילית יכולה להיות גם 37

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר