עמוד:43

ד . מקביליות מיוחדות : מלבנים, ריבועים ומעוינים חיחי דד ות ות ממ סס פפ ריםרים עמוד 38 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 137 - 143 ) . פעילות 10 עוסקת בראייה כוללת של כל סוגי המרובעים שנלמדו עד כה ובקשרים ביניהם . להמחשת הקשרים בין המרובעים השונים נעזרים בדימוי של מסיבה שבה הגדרת המצולע היא למעשה קריטריון הכניסה למסיבה . כך נוח יותר להבין מדוע מרובע מסוים יכול להשתתף בכמה מסיבות, כלומר לקיים כמה הגדרות ולהיות שייך לסוגים שונים . ב פעילות 13 כדי לחשב את ההיקף של הריבוע והמלבן יש להכיר את תכונותיהם . פעילות 14 מסומנת כאתגר, אך אפשר לדון בה עם כלל תלמידי הכיתה . 14 . מה יכולים להיות אורכי הצלעות של מקבילית שהיקפה 40 ס"מ ? השלימו אפשרויות שונות . אתגראתגר כמה אפשרויות שונות יש ? האם בדקתם גם אפשרויות שיש בהן מספרים דד יוןיון שאינם שלמים ? אפשרות 1 : , , , אפשרות 2 : , , , אפשרות 3 : , , , התלמידים המתקדמים עשויים להבין שיש לחפש את כל זוגות המספרים שסכומם 20 . תלמידים אחרים יכולים להתחיל בשיטה של נסייה וטעייה – להתחיל מהשערה לגבי אורך צלע אחת ולבדוק כיצד אפשר למצוא שלושה מספרים נוספים כך שהסכום יהיה 40 . מובן שלכולם צריך להיות הידע שצלעות נגדיות במקבילית שוות באורכן . אם מתייחסים רק למספרים שלמים, יש עשר אפשרויות שונות לאורכים של שתי צלעות המקבילית . כדאי שיהיו אלה התלמידים שיעלו את הרעיון לדוגמאות במספרים לא שלמים . מטרת הפעילות היא ההכללה שיש אין-סוף אפשרויות לבניית מקבילית שהיקפה 40 ס"מ . בהזדמנות זו התלמידים גם עושים חישובים בעל פה של חיבור שברים . דוגמאות : 1 9 ס"מ 1 10 ס"מ 12 9 ס"מ 12 10 ס"מ 22 1 9 ס"מ 4 10 ס"מ 15 9 ס"מ 45 10 ס"מ 55 43

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר