עמוד:79

מבוא לפרק לפני שהתלמידים לומדים את נושא הריצופים הם לומדים שני מושגים הכרחיים להבנת הנושא : א . חפיפה ( צורות חופפות או מצולעים חופפים ) המושג "חפיפה" הוא אחד המושגים הבסיסיים בגאומטרייה, ומשתמשים בו גם כשעוסקים בנושאים רבים אחרים . המושג "חפיפה" נותן משמעות לשאלה מתי שתי צורות נחשבות אותה הצורה ( צורות חופפות ) ומתי הן נחשבות צורות שונות . אם שתי הצורות מכסות זו את זו בדיוק – הן נחשבות חופפות, ואם לא – הן נחשבות שונות ( לא חופפות ) . ב . מצולעים משוכללים מצולע משוכלל הוא מצולע שכל צלעותיו שוות זו לזו וכל זוויותיו שוות זו לזו . דוגמאות למצולעים כאלה : משולש שווה צלעות – גודל כל זווית בו הוא ° 60 . ריבוע – גודל כל זווית בו הוא ° 90 . מחומש משוכלל – גודל כל זווית בו הוא ° 108 . משושה משוכלל – גודל כל זווית בו הוא ° 120 . מתומן משוכלל – גודל כל זווית בו הוא ° 135 . אם נמשיך, נגלה שככל שמספר הצלעות במצולע משוכלל גדול יותר, כך כל אחת מהזוויות בו גדולה יותר . תוך כדי התנסות התלמידים גם לומדים שסביב כל נקודה בכל ריצוף סכום הזוויות הוא ° 360 . לאחר שלמדו התלמידים את המושגים שלעיל, הם מתחילים ללמוד את נושא הריצופים בשלבים : א . ריצוף במצולעים חופפים משוכללים – מצולע מסוג אחד ב . ריצוף במצולעים חופפים משוכללים – מצולעים מסוגים שונים ג . ריצוף במצולעים חופפים מסוגים שונים ד . ריצוף במצולעים לא משוכללים חופפים פירוט לגבי כל אחד מסוגי ריצוף אלה – בהמשך המדריך . הפרק עוסק גם ביצירת ציורים מריצופים, ובעיקר בבניית ריצוף ממצולע ושינוי צלעות המצולע באופן קבוע : כל תוספת בצלע מסוימת גוררת גריעה בצלע אחרת . לדוגמה : שימו לב : לפי תוכנית הלימודים יש לעסוק בעיקר בריצוף במצולעים משוכללים חופפים מסוג אחד . התוכנית ממליצה להרחיב את הלימוד לריצוף בעזרת שני סוגים של מצולעים משוכללים חופפים וריצוף במצולעים לא משוכללים חופפים, לפי יכולת התלמידים . 79

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר