עמוד:90

ג . ריצוף הצעה 2 : 8 זוויות סביב הקודקוד 4 זוויות של ° 60 ו- 4 זוויות של ° 30 – סה"כ ° 360 ( 360 = 120 + 240 ) הצעה 3 : 5 זוויות סביב הקודקוד 3 זוויות של ° ,90 זווית אחת של ° ,60 וזווית אחת של ° 30 – סה"כ ° 360 ( 360 = 30 + 60 + 270 ) ייתכנו אפשרויות נוספות לריצוף . כדאי לדון בהצעות שונות שהתלמידים מציעים, להדגיש את הזוויות סביב הקודקוד ולחשב את סכומן . פעילות 2 דומה לפעילות ,1 אלא שבה האריחים של המשולש ישר הזווית מסודרים בצורת משושה במקום בצורת מלבן . גם כאן התלמידים מגלים שסכום הזוויות סביב כל קודקוד הוא ° ,360 ובנוסף הם מבחינים בין שלושה סוגים של קודקודים השונים זה מזה בסוגי הזוויות שסביבם . סוגי הזוויות סביב קודקוד בריצוף וסכום הזוויות הם נושאים החוזרים גם ב פעילות 3 , אלא שבה משתמשים במקביליות מצוירות, ללא אביזרים מוחשיים . לסיכום פעילויות 1 – 3 מופיע הכלל הזה : כשמרצפים משטח במצולעים, סכום הזוויות סביב כל קודקוד הוא ° 360 . בהמשך הפרק עוברים לסוגים שונים של ריצופים עם מצולעים המקיימים שני כללים ( פעילויות 4 ו- 5 ) : כלל מספר 1 : מרצפים בלי רווחים ובלי שהמצולעים מכסים זה את זה . כלל מספר 2 : כל המצולעים בריצוף צריכים להיות צמודים זה לזה לאורך צלע שלמה, כלומר כל קודקוד נוגע רק בקודקודים . ב פעילות 4 הסעיפים המתאימים לכלל מספר 1 הם ב, ג, ד . ב פעילות 5 הסעיפים המתאימים לכלל מספר 2 הם ה, ז . פעילות 6 היא פעילות פתוחה ובה התלמידים מתבקשים לבנות ריצופים מהמצולעים שבחוברת האביזרים . מטרת פעילות זו היא לאפשר לתלמידים להתנסות בפועל בבנייה של ריצוף בצורה יצירתית, וכן להיווכח שיש מקרים שבהם אפשר לרצף ויש מקרים שבהם אי אפשר לרצף . 90

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר