עמוד:91

ג . ריצוף לאחר בנייה חופשית של ריצוף בחלקה הראשון של הפעילות, בחלקה השני התלמידים מתבקשים לבנות שני סוגים של ריצוף : ב סעיף א - ריצוף ממשושים וממשולשים משוכללים וב סעיף ב - ריצוף ממשובעים משוכללים ומריבועים . בעקבות ההתנסות התלמידים נוכחים שבסעיף א אפשר לבנות ריצוף ובסעיף ב אי אפשר לבנות ריצוף . לאחר הפעילות הפתוחה התלמידים ממשיכים לעסוק בריצופים מסוגים שונים, לבנות אותם ולחקור את תכונותיהם . ריצוף במצולעים חופפים משוכללים – מצולע מסוג אחד ( עמודים 117 - 120 ) בחלק זה של היחידה התלמידים בודקים מאילו מצולעים משוכללים אפשר לבנות ריצוף המקיים את שני הכללים המוצגים בעמודים הקודמים . המצולעים המשוכללים שבהם משתמשים לצורך כך הם : משולש, מרובע, מחומש, משושה, משובע ומתומן . ב פעילות 7 , לפני ההתנסות, על התלמידים לשער מאילו סוגים של מצולעים משוכללים מתוך הרשימה הנתונה הם יכולים לבנות ריצוף . סביר להניח שחלק מהתלמידים יחשבו שאפשר לבנות ריצוף מכל סוגי המצולעים . בתחילת פעילות 8 יש דוגמה לדרך שבה יש לחקור את הריצוף במצולעים המשוכללים . בדוגמה זו משתמשים בריבוע ( מרובע משוכלל ) . התלמידים מכירים את הריבוע ויודעים שזוויותיו ישרות, אך כאן הם מתוודעים לעובדה זו בדרך שונה – על ידי חישוב המסתמך על הכלל שנלמד זה עתה : סכום הזוויות סביב כל קודקוד בריצוף הוא ° 360 . בדרך זו הם יחשבו גם את גודלי הזוויות של מצולעים משוכללים אחרים . הינה התשובות לתחילת הפעילות המופיעות גם בדוגמה הפתורה של ריצוף בריבועים חופפים : 8 . אסף ניסה לרצף את חדרו באריחים שצורתם ריבוע . הוא התחיל לרצף כך : » כמה זוויות יש סביב הקודקוד המודגש ? » מה סכום הזוויות סביב קודקוד זה ? » השתמשו בתשובות אלה וכתבו תרגיל לחישוב הגודל של זווית הריבוע : האם קיבלתם זווית ישרה ? » עזרו לאסף לבדוק הצעות נוספות לריצוף . בכל סעיף נסו לבנות ריצוף המורכב כולו ממצולע משוכלל אחד לפי המבוקש, והשלימו . = 2 : 3 עם המורה כן 4 ° 360 90 = 4 : 360 91

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר