עמוד:4

4 גילויים : מבוא לחוברת ״דומינו״ | © כל הזכויות שמורות למטח מבוא לחוברת ״דומינו״ המטרות חוברת זו מיועדת לתלמידים מכיתה ב ואילך לפי שיקול דעתם של המורים . הפעילויות שבחוברת זו מסתמכות על חקר תכונות גאומטריות ומספריות של משחק הדומינו . בעמוד הקודם פורטו המטרות הכלליות של חוברות "גילויים" . לחוברת זו עוד מטרות הנובעות מן הנושא המתמטי, ואלה הן : • התלמידים ימיינו אבני דומינו לקבוצות בדרכים שונות . • התלמידים יתמודדו עם מצבים הדורשים מציאת מספרים נעלמים . • התלמידים ימצאו קשרים בין היקף לשטח . • התלמידים יסמנו זוגות מספרים כנקודות במישור ( קואורדינטות ) . • התלמידים יתרגמו תכונות משותפות לזוגות מספרים ולהפך ויגלו תכונות על-סמך גרפים נתונים . • התלמידים ישתמשו בחוקים ובקשרים של משחק הדומינו הרגיל ( כלומר, דומינו 6 ) ליצירת משחקי דומינו חדשים ( דומינו 7 , 8 וכו' ) . ארגון העבודה • בחוברת זו יש תשע פעילויות . כמעט כל פעילות אפשר לסיים בשיעור אחד . • רוב העבודה בחוברת מושתתת על עבודה עצמאית של התלמידים, בלא התערבות המורה . תפקידו העיקרי של המורה הוא לרכז את הדיונים בתחילת כל פעילות ובסיומה . • מומלץ לבצע את הפעילויות בקבוצות ובעבודת צוות . • הפעילויות מדורגות ומאפשרות לכל תלמיד להתקדם בהן לפי יכולתו . אין צורך שכל תלמיד בקבוצה יבצע את כל המשימות הכלולות בפעילות . • חשוב שהמורה יתנסה בעצמו בתהליכי החקירה הדרושים לפתרון הפעילויות, בטרם יבצעו אותן התלמידים בכיתה . בדרך זו יוכל המורה להעריך את משך הזמן הדרוש לכל פעילות ויוכל לתכנן את המבוא ואת הדיון המסכם . • רוב הפעילויות מאפשרות גישות ואסטרטגיות שונות לפתרון, וחשוב לעודד את התלמידים לדון בדרכי הפתרון השונות ולהשוות ביניהן . העבודה ברוב הפעילויות נעשית בשלושה שלבים : מבוא, חקירה ודיון מסכם . להלן פירוט כל שלב : 1 . מבוא – זהו שלב שבו המורה מציג את המושגים הדרושים לביצוע הפעילות ומנהל דיון – רצוי עם הקבוצה כולה . במקומות שאנו ממליצים לקיים שלב זה מופיע הסמל . לעיתים אין צורך בשלב זה, והמורה לפי שיקול דעתו יחליט אם אפשר לתת את הפעילות לתלמידים בלי הקדמה כלשהי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר